Motorsav: Kædesmøring virker ikke!

Hjælp.

Jeg har en Mini Mac 833 AV motorsav, hvor kædesmøringen overhovedet ikke virker. Og jeg har haft den skilt ad, blot for at konstatere, at punpe o. lign. er godt gemt, blandt andet under svinghjulet (nu MÅ jeg altså få købt det sæt med aftrækkere af alle slags).

Er der nogen hajer, der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre? Det er en fin, lille sav, som jeg regner med at have i mange år (da behovet ikke er stort).

Venligst
Erik

I'd rather be flying...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rcpilot.

Nu kender jeg ikke din motorsav, ikke engang fabrikatet. Det undre mig faktisk temmeligt meget at oliepumpen sidder under svinghjulet. På alle de motorsave jeg har set, både store, små og mange fabrikater, sidder den på den modsatte side af krumtapsakslen, dvs. bag kædehjulet.

Normalt, når pumpen ikke vil give olie, er det pumpen der er totalt opslidt (nylon tandhjul). En sådanne kan som reservedel godt komme op og koste det halve af, hvad en ny lille kvalitetssav koster nu om dage < 2000 kr. Måske det var at overveje før indkøb af aftrækker, forudsat du ikke kan bruge aftrækkeren andre steder ?

Kan du i hele taget få reservedele til saven ?

Held og lykke. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif.

Tak for svaret. Det er en McCullogh - kendt billigmærke. Det, der sidder under svinghjulet er en cylinder, hvortil der går en slange fra oliebeholderen. Den har muligvis ikke noget at gøre med pumpen. Så bliver jeg nok nødt til at skille den helt ad - jeg havde håbet, at det var noget "bare lige". Og da jeg har klunset den, ved jeg ikke, hvor gammel/brugt den er. Så den ryger ud, hvis det er for besværligt.

Angående aftrækker sættet, så har jeg engang inellem brug for en, så det ville være rart at have et universalsæt. Det var også for at fiske, om nogen vidste, hvor man kunne finde et godt sæt til en rimelig pris.

Venligst
Erik

I'd rather be flying...
Hej igen Rcpilot.

Ok, det er forstået. Må nok tilstå, at mærket ikke har det bedste ry i de kredse jeg færdes, når vi snakker motorsave.

Nu du er forberedt på at skrotte den hvis...... tør jeg godt fortælle dig hvordan du kan få svinghjulet af uden aftrækker. Der er 99% chance for at krumtaps-lejerne overlever.

1. Skru møtrikken løs, hvis muligt så oversiden af mødtrikken flugter med enden af krumtapalslen.

2. Hold saven lige over arbejdsbordet. Du løfter den i svinghjulet.

3. Slå med en bænk-hammer, et hårdt bestemt og rent slag på mødtrikken. Ikke tæske løs.

4. Så plejer svinghjulet at forlade krumtappen.

God arbejslyst. Leif

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis