marstalmotor

Hjælp hjælp.Min Marstal motor kan ikke starte. Efter 4 timer med træk i håndsvinget startet den kørte i 15min så ville jeg gasse lidt ned så gik den sgu ud.Jeg har prøvet alt. Nyt tændrør, renset platinerne, renset tændspolen for rust, ja der er sgu snart ikke det jeg ikke har prøvet. Den giver nogle skud ud af kaburatoren. Håber nogen kan hjælpe mig.confused
Hjælp hjælp.Min Marstal motor kan ikke starte.... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra gebhardus

Der er masser af gnist.I går da jeg fik gang i den trak jeg ganske lidt i håndtaget til klikket kom og den gik i gang, så jeg forstår det ikke. men jeg har lagt mærke til at der kommer også en klik når stemplet ikke er i top.Altså der kommer et klik før det klik den starter på ,eller skulle starter på.
Det er muligt, den tænder på hver omdrejning, det sker der jo ikke noget ved. Du siger du har gnist ( stadigvæk ?) , har du stadig kompression ? bliver tændrøret vådt?. Der kunne være en ventil, som hænger.
Fjern dækslet over dine ventiler, og tjek om de begge arbejder som de skal, og lukker helt. Tag tændrør ud drej motor langsomt rundt, og hold øje med ventilerne. på et tidspunkt med stemplet i top, skal udstødningsventil lukke, og næsten samtidigt skal indsugningsventil åbne, derimellem er ventilerne ubelastede, og der skal være en lille frigang mellem ventil og løfter. Såfremt de begge arbejder, og der måske er noget større frigang i den ene, kan der være kommet noget skidt i klemme ved ventilhovederne. Arbejde de ikke som de skal, så smør godt og gi' dem noget " massage " ( løft og slip med f.eks. en skruetrækker).

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja der er stadigvæk gnist og kompression. Men tændrøret bliver ikke vådt??.
Hvad jeg kan se lukker ventilerne som de skal.Det med at tændrøret ikke bliver vådt ,tror jeg måske er fejlen.Jeg har jo haft karburatoren af flere gange og renset den og nye pakninger. Men måske er der ikke frit fra karburatoren og op til tændrøret?.Men karburatoren sidder jo på udstødningdelen, (mystisk måde og lave det påwink.Så det er svært og se hvad der sker fra karburatoren og op til tændrøret.
Citat fra gebhardus

Ja der er stadigvæk gnist og kompression. Men tændrøret bliver ikke vådt??.
Hvad jeg kan se lukker ventilerne som de skal.Det med at tændrøret ikke bliver vådt ,tror jeg måske er fejlen.Jeg har jo haft karburatoren af flere gange og renset den og nye pakninger. Men måske er der ikke frit fra karburatoren og op til tændrøret?.Men karburatoren sidder jo på udstødningdelen, (mystisk måde og lave det påwink.Så det er svært og se hvad der sker fra karburatoren og op til tændrøret.
Fra karburatoren trækkes en luft/benzinblanding ind i motoren, når stemplet er på vej ned, og indsugningsventilen er åben, der er masser af hul, så det er ikke fra karburatoren og ind, der er noget stoppet. hvis du har god kompression, er det selve karburatoren, der har en fejl. Jeg kan desværre ikke huske hvilken karburator, der er på, så min hjælp er begrænset. jeg kan dog sige at de små huller der er i den ikke må være stoppede, blæs med trykluft. Du er vel sikker på at benzin tilførslen til karburatoren ikke er stoppet ? Måske kan en anden træde til. Sæt evt. et billede på.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er en "SOLEX" karburator.Jeg har blæst med trykluft,og der kommer masser af benzin.Når jeg har chokker på kommer der benzin ud af indsugningen.Men når den har kørt har den jo også lidt chokker på det kunne jo godt tyde på at det var en karburatorfejl.
Citat fra gebhardus

Det er en "SOLEX" karburator.Jeg har blæst med trykluft,og der kommer masser af benzin.Når jeg har chokker på kommer der benzin ud af indsugningen.Men når den har kørt har den jo også lidt chokker på det kunne jo godt tyde på at det var en karburatorfejl.


Nej det tyder på at den ikke får benzin nok fra tanken, det løber simpelthen for langsomt til flyderhuset, så`bruger du chokeren for at gøre blandningen lidt federe (mindre luft)

V.h Håndværkeren smile
Annonce
Hej Marstal-folk,

- og undskyld jeg blander mig. Jeg har en Korsør motor der også er meget svær at starte. Jeg har også været helle pivetøjet igennem, og det seneste bud på en fejl var en utæthed i systemet.

Dvs. pakningen fra kaburatoren til manifolden kan være defekt (det er den), toppakning utæt (et par af skruerne i mit topstykke var faktisk meget løse), utæthed ved tændrøret(det har min også, det bobler svagt) og sidste bud var nogle brændte ventiler - hvilket ikke er så godt.
Det sjove er bare at når den endelig er startet, så går den faktisk meget godt.

Tilbage til sagen .... - i min manual eller hvad det hedder, står der "sæt gashåndtaget til lidt over tomgang" og min starter bedst hvis jeg først giver fuld gas og så reducerer til halv gas ???

Jeg ved ikke hvorfor, men den havde ikke benzinfilter da jeg overtog den, så i år vil jeg prøve om det hjælper uden filter.



NB! - tjek også din benzin, der kan komme vand i den og den kan blive gulerodsfarvet og så tror jeg heller ikke at den tænder særligt godt.

Håber at ovennævnte kan være til lidt inspiration.

>>Hilsen Lars cool
det er en skidt idé, at køre uden filter,

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej
Jeg er selv i gang med og få monteret dynastart på min 6 hk.marstal motor.

Fik den afprøvet her i weekenden, var i tvivl om den kunne starte. Da jeg lige har købt den, fik at vide at hvis den ikke kunne køre var der muligt at køle kamret var tæret op.
Hvis den køre en tid og så går i stå kan det være det der er i vejen, jeg har ikke selv nogen forstand på motoren
Vh. kurt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis