marstalmotor

Hjælp hjælp.Min Marstal motor kan ikke starte. Efter 4 timer med træk i håndsvinget startet den kørte i 15min så ville jeg gasse lidt ned så gik den sgu ud.Jeg har prøvet alt. Nyt tændrør, renset platinerne, renset tændspolen for rust, ja der er sgu snart ikke det jeg ikke har prøvet. Den giver nogle skud ud af kaburatoren. Håber nogen kan hjælpe mig.confused
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra gebhardus

Hjælp hjælp.Min Marstal motor kan ikke starte. Efter 4 timer med træk i håndsvinget startet den kørte i 15min så ville jeg gasse lidt ned så gik den sgu ud.Jeg har prøvet alt. Nyt tændrør, renset platinerne, renset tændspolen for rust, ja der er sgu snart ikke det jeg ikke har prøvet. Den giver nogle skud ud af kaburatoren. Håber nogen kan hjælpe mig.confused


For mig lyder det som om din tændning står forkert, det kan dog også være en ventil der hænger, så den ikke kan danne kompresion nok til at holde lav rotation af svinghjulet. Men prøv lige den med tændningen først, jeg ved ikke hvor højt stemplet skal stå men prøv med 2 mm. før top så kan det ikke gå helt galt.

V.h Håndværkeren smile
Ja men det vil jeg prøve om jeg kan finde ud af. Stemplet sidder i den anden side af tændrøret så jeg kan ikke rigtig se hvornår stemplet er i top, og mine arme hænger hen ad jorden på grund af det skide håndsving. (jeg vil have dynastart). Men tak for svaret.
Citat fra gebhardus

Ja men det vil jeg prøve om jeg kan finde ud af. Stemplet sidder i den anden side af tændrøret så jeg kan ikke rigtig se hvornår stemplet er i top, og mine arme hænger hen ad jorden på grund af det skide håndsving. (jeg vil have dynastart). Men tak for svaret.

Du skal tage tændrøret ud og måle med en tynd pind eller lignende.

Dynastart er for pensionister over 90 år, når først din motor er indstillet korrekt skal den starte ved et enkelt ryk i håndsvinget, når du først lige har "snøftet den lidt"
Jeg har selv haft en 14 Hk. 2 cyl. Marstal, og den skulle bare lige have den behandling så statede den hver gang, også i 10 graders frost.
Det er en rigtig god motor som du vil blive glad for, og den er økonomisk med de dyre dråber hvis du aldrig sejler med mere end 3/4 kraft på maskinen. Det er også der den går allerbedst.

V.h Håndværkeren smile
Ja men så venter jeg lidt med dynastart.Nu er det kun en 6HK jeg har,og når jeg kikker ned hvor tændrøret sidder kan jeg hun se en ventil.Jeg kommer til at tænke på at efter 8timers kamp med det håndsving har jeg haft tændninge med hjem og renset måske har jeg monteret den forkert.
Citat fra gebhardus

Ja men så venter jeg lidt med dynastart.Nu er det kun en 6HK jeg har,og når jeg kikker ned hvor tændrøret sidder kan jeg hun se en ventil.Jeg kommer til at tænke på at efter 8timers kamp med det håndsving har jeg haft tændninge med hjem og renset måske har jeg monteret den forkert.
Hej Hvis du går til side 2 under montering af magnet kan du læse hvordan man kan gøre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Ja men ja men nu tror jeg det sidder som det skal. Jeg trak i håndsvinget stille og rolig til klikket kom og den sprang i gang. Sikke en skøn lyd. Den fik lov til at køre en lille time.den skal ha lidt choker for at køre. Jeg prøvet så og ville starte den igen lidt sener, men det ville den ikke. Jeg tænkte om der måske også er en karburatorfejl.Jeg har lagt mærke til at tændrøret er helt tør selv om den er tørnet flere gange?. Er der nogen der ved om og hvor man kan få en pakning til sådan en solex karburator?.
Citat fra gebhardus

Ja men ja men nu tror jeg det sidder som det skal. Jeg trak i håndsvinget stille og rolig til klikket kom og den sprang i gang. Sikke en skøn lyd. Den fik lov til at køre en lille time.den skal ha lidt choker for at køre. Jeg prøvet så og ville starte den igen lidt sener, men det ville den ikke. Jeg tænkte om der måske også er en karburatorfejl.Jeg har lagt mærke til at tændrøret er helt tør selv om den er tørnet flere gange?. Er der nogen der ved om og hvor man kan få en pakning til sådan en solex karburator?.
Det tyder på at strålerør er stoppet, du må rense, og så få lært at lave pakninger selv.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu har jeg gjordt alt hvad man kan gøre ved sådan en motor. Nyt tændrør,tændningen står rigtig,Renset karburatoren og nye pakning,Nyt tændkabel,Sat benzinfilter på.Men den vil ikke starte. Jeg er sgu ved at opgive den. Er der ikke nogen der har en ide om hvad der kan være galtrolleyes
Citat fra gebhardus

Nu har jeg gjordt alt hvad man kan gøre ved sådan en motor. Nyt tændrør,tændningen står rigtig,Renset karburatoren og nye pakning,Nyt tændkabel,Sat benzinfilter på.Men den vil ikke starte. Jeg er sgu ved at opgive den. Er der ikke nogen der har en ide om hvad der kan være galtrolleyes
ER DER GNIST?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er masser af gnist.I går da jeg fik gang i den trak jeg ganske lidt i håndtaget til klikket kom og den gik i gang, så jeg forstår det ikke. men jeg har lagt mærke til at der kommer også en klik når stemplet ikke er i top.Altså der kommer et klik før det klik den starter på ,eller skulle starter på.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis