Fra trægulv til flisegulv med gulvvarme

Jeg har kigget rundt vedr. gulvvarme og disse tidligere indlæg har ikke givet et rigtigt svar. Så jeg prøver her med mit eget indlæg :-)

Vi skal have nyt køkken med nyt gulv støbt i beton og indlagt gulvvarme. Gulvets areal er ca. 20 M2.

Det eksisterende gulv har rockwool isolering (huset er fra 1971) under sig.

Jeg prøver at lave et opskrift på, hvordan det gøres:

1) Trægulvet fjernes. Rockwool fjernes og strøer fjernes ligeledes.
2) Nede i kapilærlaget lægges der Stryro plader på (60 mm?) som isolerer kulden udefra.
3) Rio-net lægges ovenpå
4) Pex rør (hvilke skal det være 15 eller 20 mm??) lægges på sideløbende og bindes fast til nettet.
5) Røret testes ved at gennemløbe varmen.
6) Gulvet støbes i beton ca. 2 cm fra normal niveau
7) Derefter støbes der i cement som niveller sig
8) Fliserne lægges på.

Ovenstående har jeg fundet ud af ud fra de mange indlæg om gulvvarme støbt i beton. Men ved jo ikke om det er korrekt. Jeg går ud fra at en aut. VVS-installatør skal installere fordeleren til gulvvarmen til centralvarmen?

Hvilket gulvvarmesystem anbefaler man? Der findes mange forskellige størrelser og der kan jeg ikke rigtigt finde ud af...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dimensionen på gulvvarmen skal være 20mm.

60mm isolering under gulvvarmen er for lidt. Der skal mindst 220mm på efter de gamle regler
Citat fra kejser

Dimensionen på gulvvarmen skal være 20mm.

60mm isolering under gulvvarmen er for lidt. Der skal mindst 220mm på efter de gamle regler


Det er vel bare et spørgsmål om at lægge slangerne tættere, hvis man bruger f.eks. 15mm?

Nu arealet ikke er større, kan der jo godt lægges slanger tæt uden kredsen bliver for lang

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Ja pexrøret skal være 20mm.

Hvis du kun lægger 60mm isolering i gulvet vil meget af varmen forsvinde nedad. Der SKAL mindst være 220mm isolering.
Nu har jeg savet et hul i gulvet for at se tingenes tilstand under gulvet.

Der er ca. 14-15 cm fra betonunderlaget op til gulvniveauet. Og hvis jeg skal gøre det dybere, så skal jeg jo bruge et trykluftsbor og det er for voldsomt.

Jeg troede at det var kapilærlag - men det er betonlag under gulvet. Vil det gøre et forskel?

Jeg har fået at vide, at betonen som rørene kører igennem skal være mindst 80 mm tyk og derfor ser det ud til at jeg skal bruge 50 mm styrolit plader. Isoleringen under gulvet var på ca. 80 mm - så det er vist et problem der eller hvad?
Annonce
Hej Claus,
Kan du se om der er isolering under det betonlag? Måske skal du også lave et hul i betonen for at se hvad der er derunder.
Prøv eventuelt at finde normen for gulvopbygningen som huset er bygget efter i 1971, så må vi håbe at du får flere fakta før du går i gang.

 

Ja, jeg er nødt til at bryde kapilærlaget for at have isolering nok til gulvvarmen. Det bliver med 200 mm Styrolit plader. Pladerne er kapilærnedbrydende, så de skal bare sættes på gruslaget. 200 mm opfylder kravet om isoleringen. Kan man købe de slags plader i lavpris byggemarkeder?
Citat fra ClausJul

Ja, jeg er nødt til at bryde kapilærlaget for at have isolering nok til gulvvarmen. Det bliver med 200 mm Styrolit plader. Pladerne er kapilærnedbrydende, så de skal bare sættes på gruslaget. 200 mm opfylder kravet om isoleringen. Kan man købe de slags plader i lavpris byggemarkeder?


Hej Claus

Hvad endte du med at gøre? Jeg står i en situation magen til - og jeg tror umiddelbart at min eneste løsning er at bryde betonen op også.
Ja, det gjorde jeg. ca. 8 cm lag skulle hakkes væk og det var et helvedes arbejde, men så er gulvet også godt isoleret :-)
Hej

Kravet til en tilbygning er i dag 300 mm flamingo (af rette trykstyrke), hvis man ikke vil lave en energiberegning på konstruktionerne.

Kravet er der faktisk for at det er rentabelt, og ikke for at straffe nogen. wink

Det er ikke et krav med aut. vvs installatør til varme, undtagen hvis du har direkte fjernvarme, hvor vedkommende skal være godkendt af værket.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis