Fra trægulv til flisegulv med gulvvarme

Jeg har kigget rundt vedr. gulvvarme og disse tidligere indlæg har ikke givet et rigtigt svar. Så jeg prøver her med mit eget indlæg :-)

Vi skal have nyt køkken med nyt gulv støbt i beton og indlagt gulvvarme. Gulvets areal er ca. 20 M2.

Det eksisterende gulv har rockwool isolering (huset er fra 1971) under sig.

Jeg prøver at lave et opskrift på, hvordan det gøres:

1) Trægulvet fjernes. Rockwool fjernes og strøer fjernes ligeledes.
2) Nede i kapilærlaget lægges der Stryro plader på (60 mm?) som isolerer kulden udefra.
3) Rio-net lægges ovenpå
4) Pex rør (hvilke skal det være 15 eller 20 mm??) lægges på sideløbende og bindes fast til nettet.
5) Røret testes ved at gennemløbe varmen.
6) Gulvet støbes i beton ca. 2 cm fra normal niveau
7) Derefter støbes der i cement som niveller sig
8) Fliserne lægges på.

Ovenstående har jeg fundet ud af ud fra de mange indlæg om gulvvarme støbt i beton. Men ved jo ikke om det er korrekt. Jeg går ud fra at en aut. VVS-installatør skal installere fordeleren til gulvvarmen til centralvarmen?

Hvilket gulvvarmesystem anbefaler man? Der findes mange forskellige størrelser og der kan jeg ikke rigtigt finde ud af...
Jeg har kigget rundt vedr. gulvvarme og disse... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Kravet til en tilbygning er i dag 300 mm flamingo (af rette trykstyrke), hvis man ikke vil lave en energiberegning på konstruktionerne.

Kravet er der faktisk for at det er rentabelt, og ikke for at straffe nogen. wink

Det er ikke et krav med aut. vvs installatør til varme, undtagen hvis du har direkte fjernvarme, hvor vedkommende skal være godkendt af værket.


Nu er det ikke en tilbygning jeg skal lave - men en renovering af eksisterende gulv. Jeg gør det primært fordi huset oprindeligt har været varmet med ELvarme. Sidenhen er huset blevet tilsluttet fjernvarme. Det betyder at varmerør til radiatorer løber i fodpanler langsvæggen (ovenpå gulvet).

Jeg vil have disse rør ned i gulvet - og så tænkte jeg at jeg lige så godt kan lave gulvvarme når jeg nu er i gang.
Gulvet er konstrueret således (fra oven):
- tyk krydsfiner
- strøer med isolering imellem
- 8 cm beton
- rald

Fra toppen af krydsfiner til toppen af beton er der ca. 10 cm.
Hej

Hvis du eksempelvis sælger dit hus på et tidspunkt, og gør opmærksom på at du har renoveret gulvet i 2007, vil køber nok umiddelbart regne med at tingene nogenlunde opfylder de krav som er gældende på det tidspunkt, og hvis det opdages at bygningskravene ikke er opfyldt, kan en advokat sikkert få en sag ud af det.
Og husk at det skal være minimum 8cm over pex rørene, jeg har desværre set mange ukompetente murer snyde med dette blåt for at få lov til at brække dette op igen og lave det om.
Som en side bemærkning kan jeg sige at hvis det er i et bjælke lag at alt dette skal laves eks. i etage byggerier så bryder man det eksisterende gulv op og fjerner evt. ler lag og efter isolerer gulvet.
Dernæst montere man nogle stål plader som bliver kaldt svalehale plader som man ligger pex rør på og derefter støber minimum 8cm beton over, oversiden af rørene ikke stålet. Dernæst kommer fliser mm.

Hilsen Thorleif

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis