Samling bobler op - haster

Jeg har lavet en skillevæg af 3 spånplader. Jeg har snakket med en maler angående hvordan jeg skulle behandle samlingerne. Han anbefalede at jeg brugte armeringstape og spartlede bagefter. Nøjagtig ligesom på gipslofter.
Mit problem består i at når jeg grunder/maler væggen bobler samlingen op, så der bliver en "fin" streg hele vejen ned af væggen. Jeg har aldrig prøvet noget lignende med gips lofter.

Jeg har brugt alimindelig medium sandsspartel som maleren også anbefalede mig. Hjælp - hvad skal jeg gøre.

Kristian
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ikke nogen som har oplevet dette?

Kristian
Mon ikke mange er på ferie.

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra JørgenE

Mon ikke mange er på ferie.


Hej JørgenE.

Næh jeg bliver hjemme i år, men jeg har jo også "ferie" hele året er der nogen der siger !

Skillevægge af spånplade, sig mig var der ingen der advarede dig om brugen af spånplade til skillerum i beboelse ?
Men jeg kunne forestille mig at det limen i spånpladen der ikke samarbejder med den maling du bruger, du ved lige som hvis du larkerede et stykke træ med en to komponent lak, og det havde været larkeret med almindelig alkyd lak først, så koger det op. det er sådan set hvad jeg kunne forestille mig er sket med dine samlinger.

V.h Håndværkeren smile
Nej, der er ingen der har advaret mig. Det er en tømrer som har lavet det privat for mig. Hvad skulle problemet være?

Mvh. Kristian
Citat fra kgpedersen

Nej, der er ingen der har advaret mig. Det er en tømrer som har lavet det privat for mig. Hvad skulle problemet være?

Mvh. Kristian


Hej Kristian.

Den lim der bruges i spånplader er sundheds falig, det er en to komponet epoxy lim, og du ved sikkert selv at epoxy er kræftfremkaldende.

V.h Håndværkeren smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok, søgte lige lidt på nettet angående dette, og kan se at der er indført regler for hvor meget formaldehyd spånplader må afgive.
kilde: Disse erfaringer førte til indførelse af formaldehyd regler for træplader, der indeholder formaldehyd-baserede lime. Reglerne blev indført i 1980 og skærpet flere gange senere. Indførelsen af regler om et maksimalt indhold af fri formaldehyd i produkterne, samt et krav i Bygningsreglementet om en maksimal værdi i indeluften (0,15 mg/m3) betød et væsentligt fald i formaldehyd indholdet i spånpladerne. Reglerne til formaldehyd har dog i Danmark kun omfattet de anvendte plader og andre byggematerialer. Pr. 1. april 2004 skal alle plader, der indgår permanent i byggeri (ikke møbler og inventar) være CE-mærket i.h.t. den harminiserede standard EN 13986.

Dette betyder selvfølgelig ikke at spånplader er perfekte til indendørs brug. Der stod endvidere at man skal sørge for at lufte ekstra godt ud, når plader ne er helt nye. Havde jeg vidst dette fra starten af, havde jeg nok valgt en anden løsning, men sket er sket.

Er der nogen der har nogen forslag til hvad jeg skal gøre ved de s.... samlinger??

Kristian
Det vil selvfølgelig værer en slags molboarbejde, men hvad med at fjerne det væv du har klistret på, fylde revnen med en blandning af meget fint savsmuld og lim, nærmest som plastisk træ du ved man kan købe på dåse eller i tube, det er bare for dyrt at købe så jeg laver det altid selv.
Den mest korekte måde at lave "plastisk træ" på lærte jeg i sin tid på snedker skolen, man tager et skarpt stemmejern og skrarber endetræet af eks. teak det meget fine smuld blandes op i en tynd limblandning, så får man nøjagtigt samme farve træfylder.
Men det er ubrugeligt i dit tilfælde når det er så store revner der er tale om.
Med hensyn til lovgivningen omkring brugen af formaldehyd i træplader, tjah !
Hvordan er det lige med Oksekød der er for gammelt, jeg mener hvem kontrolerer at fabrikken retter sig 100 % efter foreskrifterne.

V.h Håndværkeren
Er der ikke noget med nogle brandregulativer der skal overholdes også? Jeg troede slet ikke, at man måtte bruge træ til at lave skillevægge med, men at de skal udføres i ikke-brændbare ting, som fx gipsplader.

Og så er gipsen jo da iøvrigt mere stabil, men det er jo en helt anden sag.

Med hensyn til at ordne samlingerne, så ville mit umiddelbare forslag være, at grunde de spartlede samlinger med noget (eventuelt fortyndet) alkydmaling, hvis det som Håndværkeren siger, skyldes udtræk af stoffer fra spånpladerne.

/Jan
Selvfølgelig må man bruge træ som skillerrum, det skal bare have en vis BD XX værdi. Jeg ville bare aldig gøre det.

Man må jo også gerne bruge træ i loftet, det skal bare min. være 19 mm tykt. (BD 30), har jeg læst her inde.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
nu ved jeg ikke hvordan væggen rammer andre vægge m.m, men kunne der ikke være plads til et lag gips uden på.. ( 13 mm ) så har du da en stabil væg, der til let at hænge ting op i, og du ude over alle dine problemer... 3 gips plader koster jo ikke alverden..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også