skorten gennem hanebånd

Skal renovere en skorsten i mit hus, vor der er 3 etager. skortenen er der i kælder og stue, men mangler på 1. sal og loft samt over taget.
Den tidliger skorsten har på 1.salen været ført uden om hanebånd og derfor skæv, som de jo ofte er i gamle huse. Men da jeg skal bygge en ny fra 1.sals gulv og op så jeg helste at den blev lige, men det betyder at den skal gå lige gennem hanebåndet.
Bruger isokern elementer og skorsten kan støde helt op til handebåndets snitflader.
Hvordan griber man det nemmest an? Forankres til naboerne? fixes til skorstenen? rundt om skorstenen?
evt nogle gode links/ilustrationer

vh
Thomas Sonne
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har nok to muligheder.

Den oprindelige, at mure en skæv skorsten og hermed komme uden om dit hanebånd.

Den anden er ar der laves en udveksling på dit hanebånd. Men det er jo ikke bare noget man gør! Det skal kunne modstå det træk hanebåndet ellers optager. Det afhænger meget af spærafstand, vinklen på taget, tømmerets dimmension sov. Så få en tømrer til at vurdere om det er forsvarligt og hvad det vil koste at lave. det handler om sikkerhed, så ingen "fusk" ;-)

MVH Njord
hvordan er det så hvis man bygger en skrå skortsten af isokern dobbelt elemeter, Kan det bære sig selv? Eller skal der støtte på?
Det skrå stykke bliver ca 230 høj og med en forskydning på omkring 25 cm. dvs omkring 10-12%. Herover skal den så bære resten af skorsten og pipe, hvilket er omkring 2 meter ekstra. Vil det kunne holde af sig selv? Eller skal man have en "stol"?
vh
Thomas Sonne
Spørg leverandøren.

Det er det eneste rigtige at gøre ved spørgsmål af denne type.
Det vil sikkert afhænge af det skrå stykkes længde, vinklen på det skrå stykke og ikke mindst pibens størrelse / vægt.

MVH Njord
Jeg ville veksle ud i hanebåndet, det er ikke den store operation. Et par stykker tømmer i samme dimension som hanebåndene til udvekslinger, måske lidt større, hvis der er forfærdeligt langt mellem spærene. Det kan udføres med et par bjælkesko i hver ende.

Mvh. Carsten.
Ikke umiddelbart, men du kan låne en tømrer fagbog på biblioteket.
Hvis skorstenen skal gå gennem hanebånd, går den ikke også gennem spæret?

Mvh Thomas

Jo, så veksler du jo selvfølgelig også ud for spæret, kan også ses i tømrer fagbogen.
Nu skal jeg ikke spillet smart, for i klare det jo nok selv alligevel - men tænk jer nu om. Godt nok er det "kun" et enkelt spær det drejer sig om og spærene på begge sider vil "på den ene eller anden måde" aflaste det spær der skal udveksles i - men prøv at lade en ingeniør se på det også. Det koster nok ikke mere end en times tid, og så er i på den sikre side.

Mvh. Staun (M.IDA)
tak for alle svarene.
Og jo skal også igennem spæret

Nu har jeg lige set og målt lidt på det igen, og det ser ud til at det er præcis bredden af hanebåndet/spæret det det kniber med. Så mener jeg at løsninge må være at sætte et nyt hånebånd op over loftet, men denne gang på siden af spæret. Og på samme måde ved spæret. En ny bjælke der boltes på siden af spæret. På den måde vinder jeg bredden af spær/hanebånd. Og det kan vel ikke svække konstruktionen.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis