Fuger i mure !

Jeg har fået hulmursisoleret, men desværre har håndværkerne ikke ramt den gamle fugefarve i murene. Huset er fra 1934 og jeg er selvfølgelig interesseret i, at de nye fuger kunne komme til at ligne de gamle farvemæssigt.
Hvordan gør jeg det - hvilken mørteltype skal jeg anvende og hvilket blandingsforhold skal det være.? Gode ideér er velkomne.!

"Alle mennesker lever. En del har lært at lære. Kun få ved, at man lærer af livet ved at leve."

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tror næsten der er umuligt at ramme samme farve. De "gamle" fuger er jo blevet præget af vind og vejr - og den slags kan ikke bestilles på fabrik smile En mulighed kunne dog være - såfremt problemet er at den nye fuge er for lys - at blande noget jord i afsyringen, så bliver de lidt mørkere. smile smile
okay det var jeg ikke klar over. Det lyder godt nok lidt vildt hvis man bare skal have fuget et par enkelte fuger. Lidt ligesom at skyde gråspurve med kanoner.....men muligheden er da fantastisk hvis det er et større arbejde man står foran. smile smile
Gentager lige mig selv, fra tidligere tråde; http://www.gamle-huse.dk/?m=38

Ellers må jeg give alle, fra tidligere indlæg ret.
En lidt lys stamblanding. Herefter patinering på patinering, indtil det ønskede resultat er opnået.
Husk fuld op/udtørring, mellem patinerings-lagene.
Det er oftest her man bliver snydt.

Held & lykke
Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Kontakt isoleringsfirmaet og få dem til at lave det om, det er deres pligt (Håber ikke at det er mig.).
Ellers kan man købe noget sort farvepulver til at komme i mørtelen, men vær forsigtig det farver ret kraftigt.
Hvis du ikke har mod på dette, så kan jeg måske hjælpe, da jeg er prof. isolatør.

Mvh

K-E. Jensen

rask
Hej,
den rigtige fremgangsmåde er at få mørtlen matchet:

1. Hvad er de oprindelige ingredienser I din mørtel
2. Bindemiddelindholdet (kalk, jurakalk, evt. cement), sand/grus + evt. andre fyldstoffer

De vigtigste karakteristika for sandet I en mørtel:
a. Farve
c. Form
d. Kornkurve
e. Porevolumen (analyses I tyndslibsanalyse)
3. De fysiske egenskaber ved mørtlen
4. Kompressions styrke (hårdhed)
5. difussionsgrad (er mørtelen diffusionsåben og hvor meget)

Der er faktisk et firma der "blender" tilslagsmateriel og bindemiddel så det passer nøjagtigt se på www.scokalk.dk

MVH
Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også