Fuger i mure !

Jeg har fået hulmursisoleret, men desværre har håndværkerne ikke ramt den gamle fugefarve i murene. Huset er fra 1934 og jeg er selvfølgelig interesseret i, at de nye fuger kunne komme til at ligne de gamle farvemæssigt.
Hvordan gør jeg det - hvilken mørteltype skal jeg anvende og hvilket blandingsforhold skal det være.? Gode ideér er velkomne.!

"Alle mennesker lever. En del har lært at lære. Kun få ved, at man lærer af livet ved at leve."

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
boso
boso
920 8410
tror næsten der er umuligt at ramme samme farve. De "gamle" fuger er jo blevet præget af vind og vejr - og den slags kan ikke bestilles på fabrik smile En mulighed kunne dog være - såfremt problemet er at den nye fuge er for lys - at blande noget jord i afsyringen, så bliver de lidt mørkere. smile smile
De fleste byggemarkeder har færdigblandet mørtel i forskellige farver. Hvis de nye fuger er en helt anden farve end de gamle, kan du måske komme lidt nærmere ved at bruge en anden mørtel, men ellers har Ole nok ret i at du aldrig vil kunne ramme helt samme farve.

Torben
Thomas FH
Thomas FH
431 3100
Kalk&mørtelværkerne kan levere mørtel med farve og kornstørrelse efter prøve fra kunde.
http://www.stark.dk/templates/DT_DepartmentPage.aspx?id=3235

Spørgsmålet er bare pris og minste mængte.confused

Mvh Thomas

Annonce
Annonce
boso
boso
920 8410
okay det var jeg ikke klar over. Det lyder godt nok lidt vildt hvis man bare skal have fuget et par enkelte fuger. Lidt ligesom at skyde gråspurve med kanoner.....men muligheden er da fantastisk hvis det er et større arbejde man står foran. smile smile
akselj
akselj
1748 8362
Hvis de er for lyse kan du prøve at "male" dem med tagrendesnask, fortynd det meget og giv det flere gange indtil den tørre fuge ligner.

Hilsen Aksel
retro04
retro04
533 8900
Gentager lige mig selv, fra tidligere tråde; http://www.gamle-huse.dk/?m=38

Ellers må jeg give alle, fra tidligere indlæg ret.
En lidt lys stamblanding. Herefter patinering på patinering, indtil det ønskede resultat er opnået.
Husk fuld op/udtørring, mellem patinerings-lagene.
Det er oftest her man bliver snydt.

Held & lykke
Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Annonce
MTI
MTI
67 4673
Kontakt isoleringsfirmaet og få dem til at lave det om, det er deres pligt (Håber ikke at det er mig.).
Ellers kan man købe noget sort farvepulver til at komme i mørtelen, men vær forsigtig det farver ret kraftigt.
Hvis du ikke har mod på dette, så kan jeg måske hjælpe, da jeg er prof. isolatør.

Mvh

K-E. Jensen

rask
Hej,
den rigtige fremgangsmåde er at få mørtlen matchet:

1. Hvad er de oprindelige ingredienser I din mørtel
2. Bindemiddelindholdet (kalk, jurakalk, evt. cement), sand/grus + evt. andre fyldstoffer

De vigtigste karakteristika for sandet I en mørtel:
a. Farve
c. Form
d. Kornkurve
e. Porevolumen (analyses I tyndslibsanalyse)
3. De fysiske egenskaber ved mørtlen
4. Kompressions styrke (hårdhed)
5. difussionsgrad (er mørtelen diffusionsåben og hvor meget)

Der er faktisk et firma der "blender" tilslagsmateriel og bindemiddel så det passer nøjagtigt se på www.scokalk.dk

MVH
Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Fremgangsmåde/materialer rep af ydermur
    Lav-Hus (10 svar)
  2. Afslutning af åbning af dobbelt mur - HASTER HELT VILDT!!!
    Lav-Hus (18 svar)
  3. Blanding af mørtel til fuger
    Lav-Hus (4 svar)
  4. Fortanding eller lodret fuge
    Lav-Hus (3 svar)
  5. Læmur i gasbeton
    Lav-Hus (7 svar)
  6. Mørtel og løs væg
    Lav-Hus (8 svar)
  7. Udskiftning af fuger i murværk
    Lav-Hus (8 svar)
  8. Reparation af ny fuge
    Lav-Hus (4 svar)
  9. Kalkmørtel
    Lav-Hus (1 svar)
  10. Sprække mellem gulv og panel
    Lav-Hus (19 svar)

Sponsor på LDS

Malgodt.dk

Malgodt er en af de mest populære maler-butikker på nettet. Vi har et godt samarbejde med dem, som giver dig gode priser i webshoppen.

Se mere

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Se også

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:

Se alle byggemarkeder her