Hultagning i flise til armatur

Skal have sat flise op omkring armatur i badeværelse.
dvs jeg skal have lavet 2 huller á 6cm i en 30cm flise. Centerafstand fra kant til hul er kun 5cm.
Hvordan laves sådan et hul?
Et kopbor koster spidsen af en jetjager. Fik vide af en murer at det kunne klares ved at bore et par huller og skære et kryds med en vinkelsliber, og så bruge en flisetang.
Jeg har nu brugt 2 timer på det, og kun lykkes mig at ødelægge 5 fliser. De flækker.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den let måde men den grimmeste måde er at skære et indhak i flisen og så gå og kigge på den resten af din tid i huset.
Den "dyre" måde: Køb en bor i Harald Nyborg til 230 kr eller der omkring og Nye det pæne resultat.
du kan også bruge en dremel eller anden hurtigsliber med en lille fræser / sliber på og så slibe hullet større. Bor evt en masse små huller først. Husk at sætte malertape på så boret ikke skrider.

MVh. Jesper
#5 Går ud fra en dremmel koster mere end et hulbor til fliser?

Men jeg kan se der ikke er noget nem vej udenom at skulle investere i noget specielværktøj til at skære disse 2 huller.
Annonce
Det kan lykkes at lave uden specialværktøj. Jeg har lavet store huller ved at bore et hul, og så "bidt" det større bid for bid med en papegøjetang, men det har du jo forsøgt. Det kommer måske an på flisens tykkelse (og selvfølgelig også hvor langt der er til kanten).

Det er under alle omstændigheder noget der kræver lidt tålmodighed....
tegn flisen op der hvor du vil have hullet med en firkant, skær så et kryds diagonalt på forsiden af flisen inde i firkanten, hold dig lidt fra stregerne, når du har gjort det, vender du den om og sliber bagsiden ned og sliber den ned der hvor du skal have hulletså den ikk er mere end 2-3 mm tyk, vend den om, og slå så forsigtigt et rundt hul med en hammer og et søm, gør det selv når jeg laver de huller, da de kopbor til fliser koster en bondegård, hvis man skal have noget der holder wink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også