Hvad gør jeg forkert når jeg pudser

Jeg prøver at reparerer nogle store huller i min pudsede væg. Mener selv jeg overholder alle anvisninger, blandt andet givet i dette forum.

-Jeg har et bredt brædt (15 cm) som jeg kører i zig-zag opad
-Mørtlen har den rette konsistens
-Overfladen er fugtet

Men når jeg jeg har kørt brædtet op, og er vældig stolt af mig mig selv, går der et par sekunder, så falder mørtlen bagover og ned til omgivelsernes store moro.

Det er ligesom mørtlen ikke vil hæfte på vægen, har jeg glemt noget, eller hvad er det jeg gør forkert?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her må vist handles hurtigt, -Kan se at jeg selv engang har blandet mig-

Hvor meget er bunden fugtet. ?

Hvor tykt et lag. ?

Har du lavet et udkast.?

-Du skal ikke være til grin overfor omgivelserne-

Her er hjælp at hente. -Den som ler sidst-

Hilsen retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej Retro

Ja, det er bl.a. på baggrund af dit tidligere indlæg, at jeg tænkte "Nu prøver jeg sgu", men jeg synes ikke det så nemt som du påstår smile

-Jeg kaster vand på med en murebørste, hvorefter jeg også "maler" hullet med vand, og så går jeg direkte i gang med at pudse.

-Laget er 1 cm

-Nej, jeg har ikke lavet udkast. Tænkte det ikke var nødvendigt når der kun var tale om huller (ca 75 x 100 cm), måske det er fejlen?
Hej

"Det er sq godt du prøver"
Udmærket med forvanding, lad det suge godt ind/tørre lidt
-Det er udelukkende for at fjerne støv-
Slå eller kast pudsen på med en ske. Lad det binde, til du "næsten" kun kan trykke mærker med fingerspidserne.
Skrab-Zig Zag med dit 15 cm. brædt. Fyld eventuelle huller og puds efter.

Så får vi sat en effektiv stopper for dine omgivelsers store moro.wink

Held og lykke
Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

-Kom så igang- biggrin biggrin
Så pudser vi færdig -online-.

Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Der er lige en ting mere du skal være opmærksom på (det har jeg i hvert fald lært på den hårde måde...):

Hvis du pudser for længe på mørtlen for at få en flot overflade, trækker du vandet ud af mørtlen og det samler sig mellem mørtel og mur som en våd hinde. Og så sker det som du beskriver: mørtlen falder bagover fordi vandet forhindrer den i at hæfte.

Hvis du venter længe nok med at pudse, er mørtlen hærdet nok op til at du kan undgå det.
Annonce
husk når du trækker mørtlen på og lige vippe det ind i vægen inden du tager bræddet væk og det er nemt nok det er bare lige et lille knæk i håndledene så er den der
ellers ruller det af igen
det andet du har gjort er fint nok og du behøver ikke og kaste sådan et par små huller ud
og Retro, jeg beklager det sene svar.

Har brugt det halve af natten til at efterprøve jeres råd, og det bliver faktisk siddende nu. Murer bliver jeg dog aldrig smile

Det jeg går og pudser op, er puds der lyder hult. Noget lyder mere hult end andet. Er der nogen der ved om alt skal ned, eller kan man med sindsro lade det sidde, som ikke lyder så hult
Hejsa

Lige et trick. Bland lidt LIP multi fliseklæb (den blåwink, så du får en lidt tynd vandig masse af det. Smør det på ovenpå der hvor du har "vandet muren". Det må ikke tørre, så mørtlen skal kastes på først. Puds herefter som vanligt.
Møtlen falder med garanti ikke af igen her. (Ikke før fundamentet vælter).

Hilsen Kewin.

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Citat fra Diske

Murer bliver jeg dog aldrig smile

Det jeg går og pudser op, er puds der lyder hult. Noget lyder mere hult end andet. Er der nogen der ved om alt skal ned, eller kan man med sindsro lade det sidde, som ikke lyder så hult



Dit spørgsmål her sad -er ikke et af de sjoveste at besvare-
-Jeg tror, det ender med at du bliver murer-

Den der "hule lyd", -Skal helt væk- når vi taler sindsro.
Men hvad betyder det- Nu kan du jo "næsten" smile

Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Den hule lyd havde jeg også. Og jeg snakkede med en murer om det, og han sagde at det var lige meget. Men jeg kunne ikke lide det. Så jeg tog det der lød hult væk igen. Og pudsede det op igen. Det var jo kun små områder. Og så kan det gør lige meget om det betød noget, Men jeg har det bedst med det.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også