Nyt tag oplægning

Jeg skal ligge (lægge !! dansk hmm) nyt tag. Stenene er af sidefals typen.
Jeg har set at nogen lægger dem i en trekant startende i højre nederste hjørne og op efter, andre lægger 3 rækker lodret og retter så op efter et brædt.
Hvad gjorde i og hvorfor. Det er selvfølgelig svært efter metode 1 og metode 2 skal man hele tiden stikke et tegl ind under den foregående række der er lagt.

(Ligger - Lægger - lagt - ikke noget at sige til at vi ikke får nogen asylere efter Pia kom til magten).

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Dem som lægger dem med en skrå linje op over taget gør det fordi man nemmere kan styre fastgørelsen/montering af bindere ifølge oplægningsvejledning.

Hvis det er betontagsten, streger man bare op pr. hver 3 - 4 række med kridtsnor inden udlægningen, så er det ikke nødvendig med opretning.

------------------
www.orla-nautrup.dk
ligge/lægge:

Jeg kan ikke lade være med at svare uden for emnet når du nu selv bringer det på bane:

Ligge og lægge er to forskellige ord!

Ligge er passivt (f.eks at ligge i sengen), bøjning: At ligge, jeg ligger, jeg lå, jeg har ligget.

Lægge er aktivt (f.eks at lægge nyt tag, at lægge papir i kopimaskinen o.s.v.), bøjning: At lægge, jeg lægger, jeg lagde, jeg har lagt.

Det er egentlig ret let. Det bliver lidt sværere når vi kommer til at hænge, der også har en aktiv og passiv form, men hvor det kun er datidsformen, der er forskellig.

Aktiv: At hænge, jeg hænger, jeg hængte, jeg har hængt.
Passiv: At hænge, jeg hænger, jeg hang, jeg har hængt.

Eks: billedet hang på væggen, men: Jeg hængte billedet på væggen.

Mvh og undskyld dette skolemesterindlæg!

TS

Ovenstående er rettet i forhold til første udgave. Når man leger skolemester bør man gøre det ordentligt. For én gangs skyld synes jeg en enkelt "smiley" er på sin plads blush

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Sørensen (den 28-02-2003).]
Hej.

Vi har selv taget et temmelig stort, 85 år gammelt sortglaseret tegltag ned, renset og pudset samtlige tegl og boret huller i falsene til fastgørelse med rustfrie syrefaste skruer (ingen mulighed for at bruge bindere :-(), og lagt det hele op igen. Det er også tegl med fals.

Vi brugte den metode som Orla nævnte for betontegl, nemlig at strege op på lægterne i 4 tegls bredde. Vi er amatører, men vi fik det smukkeste tag ud af arbejdet, så bare klø på.

Med venlig hilsen
lf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg holder mig til en 3 - 4 rækker ad gangen. Jeg skal ramme meget precist i et muret udgæng i den modsatte ende. Så 10 mm fejl har meget at sige. Havde jeg "variabelt" udhæng, samt valgt beton tagsten tror jeg at jeg ville jeg vælge trekant metoden.

Men tak for indlæggene.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis