Kendskab til shetland 536

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer biggrin af en Shetland 536, som jeg i øjeblikket er ved og give den helt store renovering.

Mine spørgsmål er følgende confused
Er der nogle i dette forum som er bekendt med denne bådtype?
Bliver båden stadig producert eller er værftet lukket?
Er der ting man skal være specielt opmærksom på med denne bådtype?
Og ikke mindst er jeg meget interreseret i historien omkring båden, da jeg ikke hved hvilken årgang den er.

På forhånd mange tak biggrin
Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu synes jeg, der går lidt for meget personlig polemik i tingene. Jeg svarer efter bedste evne, men ved jo ikke alt. Så vidt jeg ved kan man fravælge svar fra udvalgte personer, og det kan man så benytte, hvis man synes nogen er for meget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Nu synes jeg, der går lidt for meget personlig polemik i tingene. Jeg svarer efter bedste evne, men ved jo ikke alt. Så vidt jeg ved kan man fravælge svar fra udvalgte personer, og det kan man så benytte, hvis man synes nogen er for meget.


Hej Lynæs.wink

Forhåbentligt kan den gode Don Larsen klare en grovkornet spøg.
Meningen er jo at vi skal hjælpe hinanden her inde på LDS. jeg ved da heller ikke alt, men snakker ud fra mine erfaringer.
Til gengæld ved jeg at der er fisk i skuldrene og en banan i nakken på enhver ordentlig Herre Jakke. Ja der er såmænd også et Revers !

V.h Håndværkeren smile
Tak Don Larsen
Endelig en fornuftig besvarelse.

Selvfølgelig mener jeg ikke at båden skal kunne sejle lige ud over flere kilometer.
Men før havde jeg en tung ikke planende jolle på 19 fod med køl, og slap man rette for og tænde sig en smøg. Kunne den sno om sig selv på få sekunder.
Båden var søstærk, men for en gang spratværk og sejle i skal man lede længe efter.
Dette var en af grundende til at jeg valgte en Shetlænder.

Med hensyn til skum i bunden er hele lortet revet ud, og det var fyldt med vand fra en utæt ankerluge.

Gulvet er nu blevet bygget plant med 2 store lastrum til tank/pumper/hydrolik.
Dessuden er køkkenet blev fjernet og koppitet er blevet forlænget med næsten 50cm til fordel for ekstra dæksplads.

Næste projekt er lukket styrhus og søgelænder.
hej udci.

Det er da godt, du fik et godt svar. Det er jo et gode ved at bruge et forum, flere svar at vælge imellem.
Af dit indlæg kan jeg se at jeg nok ikke har forklaret mig godt nok.
Jeg ved godt at du kan slippe rattet, uden at båden skejer ud, (en behagelighed), og du har også ret i at en ældre træbåd sikkert gør det, hvis man ikke tøjrer roret.
Det jeg påpegede er fuldstændig ligegyldigt ved småture, men hvis du sejler stærkt i en god sidevind, vil denne forstærkes kraftigt af din egen fart, og øve et pres på den ene side af din båd og forsøge at dreje den, du korrigerer så lidt på rattet, måske uden at tænke over det, og det går fint. Men hvis du så vil til Bornholm, og du har korrigeret 1 grad eller 2, så kan du havne et andet sted end du tror. Det var bare tænkt, som en lille advarsel, og derfor bemærkningen om GPS. Ikke for at kritisere din sikkert udmærkede båd, som ikke rager så meget op, som mange nyere modeller gør, de har så, som regel trimflaps, for at rette båden op, da den ellers vil hælde over mod vindsiden, netop fordi man i virkeligheden drejer lidt hele tiden, for at komme lige ud. det gi'r jo ikke problemer, hvis man sejler efter en kortplotter, hvad alle nyere både efterhånden har.

hvis du har en sidevind på 6 sek.m. og sejler 50km/t, så vil du groft regnet ha' en sidevind på 19 sek.m.. Jeg ved godt dette regnestykke ikke er helt korrekt, men det gi'r et billede af de kræfter, der skubber på din båd. Der er selvfølgelig også et pres på den anden side, som udligner en del.
god sejlads.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu har jeg boet i Grønland i ret mange år, og der bliver den flittigt brugt. Jeg tror ikke man kan finde et mere barsk klima at bruge både i. Det den er kendt for heroppe er at den kan klare meget, men har slår hårdt i bølger da den er meget flad. Men hvis man sejler stille og roligt burde den kunne klare virkelig meget!
Hej mullerman.
Helt fint med din besvarelse, men det er lige som et par dage siden vi havde den diskution. Læg mærke til datoen oppe i venstre hjørne af vore besvarelser.

V.h. Håndværkeren
Det havde jeg ikke lige set.. men alligevel :-) Det er rigtigt
har du nogle billeder af din ombygning
Med venlig Hilsen Arne S
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis