Kendskab til shetland 536

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer biggrin af en Shetland 536, som jeg i øjeblikket er ved og give den helt store renovering.

Mine spørgsmål er følgende confused
Er der nogle i dette forum som er bekendt med denne bådtype?
Bliver båden stadig producert eller er værftet lukket?
Er der ting man skal være specielt opmærksom på med denne bådtype?
Og ikke mindst er jeg meget interreseret i historien omkring båden, da jeg ikke hved hvilken årgang den er.

På forhånd mange tak biggrin
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med historien i et yughurt bæger, hæ hæ ja og så lige den med storken.
Jeg har engang prøvet at låne sådan en Shetland, det var rigeligt. Den har da lidt sødygtighed, men jeg ville nok afholde mig fra en tur over Østersøen til eks. Bornholm.
Men det er da en fin lille båd til små ture ud i det blå.

V.h Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Det med historien i et yughurt bæger, hæ hæ ja og så lige den med storken.
Jeg har engang prøvet at låne sådan en Shetland, det var rigeligt. Den har da lidt sødygtighed, men jeg ville nok afholde mig fra en tur over Østersøen til eks. Bornholm.
Men det er da en fin lille båd til små ture ud i det blå.

V.h Håndværkeren



Det må jeg sige, undre mig lidt. confused
Jeg har testet den i det nordlige Norge hvor vejret skifter inden for mindre end 10 min.
Og jeg blev utrolig forbavset over dens sødygtighed i bøljer på omkring 3 til 4 meter.
Dette var helt klart en af grundene til, at jeg valgte en Shetland.

Jeg må indrømme at du er den første jeg har hørt beskrive dens sødygtighed negativt.
Men vil du være venlig og detaljere dine erfaringer lidt mere, da jeg somsagt gerne vil vide lidt mere om båden.
Og båden skal anvendes i egne med meget ekstreme vejrforhold.

MV. Ibsen
Citat fra [email protected]

Det må jeg sige, undre mig lidt. confused
Jeg har testet den i det nordlige Norge hvor vejret skifter inden for mindre end 10 min.
Og jeg blev utrolig forbavset over dens sødygtighed i bøljer på omkring 3 til 4 meter.
Dette var helt klart en af grundene til, at jeg valgte en Shetland.

Jeg må indrømme at du er den første jeg har hørt beskrive dens sødygtighed negativt.
Men vil du være venlig og detaljere dine erfaringer lidt mere, da jeg somsagt gerne vil vide lidt mere om båden.
Og båden skal anvendes i egne med meget ekstreme vejrforhold.

MV. Ibsen

Hej Ibsen.

Min erfaring med netop en shetland, kan ligge et meget lille sted, som sagt var det en prøvetur, og den tog omkring tre timer i både krapsø og på fladt vand. Nu har jeg altid haft TRÆ skiv (en enkelt i aluminium) og derfor syntes jeg den opførte sig som et yughurt bæger.
At du har prøvet den i de nordnorske farvande, ja jeg vil ikke tage hatten af for det, jeg ville under ingen omstændigheder sætte mit liv på spil i så lille en båd i de farvande men hver sin lyst confused
V.h Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hej Ibsen.

Min erfaring med netop en shetland, kan ligge et meget lille sted, som sagt var det en prøvetur, og den tog omkring tre timer i både krapsø og på fladt vand. Nu har jeg altid haft TRÆ skiv (en enkelt i aluminium) og derfor syntes jeg den opførte sig som et yughurt bæger.
At du har prøvet den i de nordnorske farvande, ja jeg vil ikke tage hatten af for det, jeg ville under ingen omstændigheder sætte mit liv på spil i så lille en båd i de farvande men hver sin lyst confused
V.h Håndværkeren


Det som imponerede mig MEGET!! var dens stabilitet sideverts og ikke mindst kunne man selv i strømfyldt farvand slippe rattet og båden var utrolig retningsstabil.
Selvfølgelig banker den en del i krapsø men det kan jo mindskes en del med justering af farten og trimflaps.
V.h. Ibsen
Citat fra [email protected]

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer biggrin af en Shetland 536, som jeg i øjeblikket er ved og give den helt store renovering.

Mine spørgsmål er følgende confused
Er der nogle i dette forum som er bekendt med denne bådtype?
Bliver båden stadig producert eller er værftet lukket?
Er der ting man skal være specielt opmærksom på med denne bådtype?
Og ikke mindst er jeg meget interreseret i historien omkring båden, da jeg ikke hved hvilken årgang den er.

På forhånd mange tak biggrin
Hej udci. Tillykke med båden, som jo er en lille Englænder fra 70'serne sikkert, bygget til sø/flod/ kystnær sejlads. Har kun kendskab til model 560, som er en udmærket lille båd. Sejlegenskaber er jo et relativt begreb, men hvad søsikkerhed angår, ja så er den afhængig af den indre side af dit hovede. Med den slags både opstår de farligste situationer i store medløbende bølger, med fare for bordfyldning eller manglende styring. På den anden side løber den jo hurtigt til læ. Men en havbåd er det ikke. Hvad du sikket godt ved. Husk altid på, at den aldrig, og især i blæst, sejler præcis den vej spidsen peger, men der kan en lille navigator jo hjælpe dig.
Held med den og gode timer på vandet

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Lynæs
Jeg har siden fundet ud af at båden er en Family Four fra 1983.
Båden udbredt blandt trollingfiskere.
Jeg har dessuden snakket med en lokal tidligere ejer af ligne båd, og han havde kun rosende ord om dem.
Så jeg tror jeg skal blive godt fornøjet med denne båd.
Tak for indslagende.

V.h Ibsen
hej igen hvis du går ind på udkik.dk og ser under ejerkontakt kan du finde en person, som sikkert ved en del, og der er en lille beskrivelse under bådbase.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej ....jeg har haft en Shetland med samme bund som Family four, men ikke samme overbygning og indretning.
Uanset hvad de andre "kloge hoveder" siger, så er der intet i vejen for at sejle i hav-vejr med den ...eller sejle til Bornholm. Men du skal selvfølgelig stadig bruge hovedet ... hvilket man jo skal på havet - også i et træskib !!
Den er meget stabil, pga de "måge vinger" den har i bunden. Det mærkes specielt ved bølger fra siden hvor der ligesom dannes en luft lomme. hvis du ligger stille med bølger fra siden, kan du når båden har vippet og kommer tilbage faktisk høre luften blive presset ud.
Og det fis med at den ikke sejler lige der hen hvor du vil have den til passer ikke. Både der når de planer sejler i lige linie selv om de har ringe vanddybte, hvorimod både med ringe hastighed og vandybte kan blive sat lidt på længere afstande. Men det er dog en rigtig god ide med Navigator !!
Båden kræver en rimelig størelse motor hvis du skal have rigtig glæde af den, ikke under 50-60 hk.
Det størst problem ved disse både er at de er med dobbelt skrog som er fyldt med noget skum, som kan suge og holde på vand. Dvs at hvis de båd har haft huller enten i bund eller på overdelen hvor regnvand kan komme ned, vil den beholde vandet i sig......og det vejer.
Så lige til sidst vil jeg påstå at alle planene både bliver bordfyldt hvis man bare slipper gassen fra planning til nul. Så vil man blive overhalet af sin egen bølge som vil skylle ind (alt efter hvordan agterstavnen ser ud).
Sååå......nyd nu din Shetlander.
Da der kun er 2 der har svaret, kan jeg katalogisere mig selv, som et af de kloge hoveder, tak for det. Jeg vil stadig fastholde, at det ikke er en havgående båd, og når jeg taler om kursen, er det det vindpres, der kommer, når båden er i fart, og vinden kommer ind fra siden, her må man korrigere lidt på rattet, og hvis don larsen har en båd, hvor det ikke spiller nogen rolle, så kan han sælge patentet og blive meget rig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Og jeg må så være nr. to af de kloge hoveder, helt fint med det.
Og jeg kan så se at den herre der giver os dette skudsmål må værer PROFESSOR i sejlteknik, måske han også er ved at søge patent på både der kan sejle 100 % lige ud
Så må Lynæs og jeg da bare klappe i vore små hænder af fryd over at have mødt en så agtværdig herre rolleyes

V.h Håndværkeren smile
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis