slør i propellen mangler nok et pakning eller leje

jeg har et problem, er strandet i sverig med båd og den er på land nu, det er en klinkkebygget træbåd med en fm motor og vendebar propel, den er 25 fod, en gamel sag, man trykker fed ned i bagaxlen og 2 ander steder, hvis man tager fat i propellen så kan man rykke axlen fra side til side op og ned, der mangler noget i røret en pakning eller et leje, jeg ved ik hvordan man skifter det og jeg ved ik hvor jeg får fat i den del i den størelse som det skal være, hvad man skal måle for at finde den størelse. det er min første båd og den er ved at gå mig på nerverne, vil os gerne vide hvordan man tætner den der hvor den er utæt ?

vh mark
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til tætning af en træbåd, fås et Hempel produkt, som hedder proof, det er godt, følg brugsanvisning, folk, som har haft træbåd, ved hvor lille læk, der skal til, for at vandet " pisser ind ", så du skal være meget omhyggelig ved alle revner, men der kan også komme meget vand ind ved dårlige spi'r og nitter,se om du kan finde de spi'r, der er slået ind i spanter og køl/stævntræ, skrab dem fri, slå på dem med en hammer og dorn, og de skal " svare igen " og ikke lyde, som en kiks. Er de ikke i orden skal de ud, hullet proppes, og et nyt slås i ved siden af, eller i det gamle hul, hvis sømmet kommer helt ud. En lille smule bomuld vikles om spigeret inden det slås i. En sprunget nitte kan evt. udskiftes med en rustfri bræddebolt, da nitning kræver 2 personers deltagelse. Rigtige Spi'r ikke alm. søm, der forbores med bor i samme tykkelse, som søm
Dit stævnrør, skal du nok, snakke med smeden om. der skal jo være lejer, som passer til akslen. ,Andet ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej maxmillian

Stævnrørslejet som det også kaldes er normalt noget løse i det også fra ny af - jeg har erfaring for at der kan godt være op til 0,5 mm slør selv ved nye lejer - selve lejet er vandsmurt og består af en række gummilameller - lejet kan fjernes ved at (alt efter type) løsne et par unbrakobolte i siden - sætte en slagudtrækker ind i røret og derefter "give den nogle tæv" nogle stævnrør er forsynet med en anlægsflade inde i røret - der er det nemmeste at save en rille i lejet og derefter kilde det lidt med en skruetrækker så er det lige til at pille ud - et nyt leje kan som regel købes ved alle marineværksteder - butikker f.eks masnedø - når du har fået lejet ud er du ikke i tvivl om hvad det skal måle..............

held og lykkemed projektet
marinemekker i 22 år
michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Nu vil jeg gætte på, at det er gammel båd, og sandsynligvis forsynet med bronceleler, og en fedtsnor indvendig, der er lejerne normalt skruet på og fastholdt med en kontramøtrik, det kan man så udskifte til vandsmurte, hvis man vil, Men der kan godt være slitage på akslen, hvor snoren sidder ( kaldes snøreliv ) som fedtsnoren kan kompensere for, og så virker den nye type ikke. Der skal smøres med vandfast stævnrørsfedt. Normalt skal der ikke være slør i lejer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra maxmillian

jeg har et problem, er strandet i sverig med båd og den er på land nu, det er en klinkkebygget træbåd med en fm motor og vendebar propel, den er 25 fod, en gamel sag, man trykker fed ned i bagaxlen og 2 ander steder, hvis man tager fat i propellen så kan man rykke axlen fra side til side op og ned, der mangler noget i røret en pakning eller et leje, jeg ved ik hvordan man skifter det og jeg ved ik hvor jeg får fat i den del i den størelse som det skal være, hvad man skal måle for at finde den størelse. det er min første båd og den er ved at gå mig på nerverne, vil os gerne vide hvordan man tætner den der hvor den er utæt ?

vh mark


Hej Mark.smile

En klinkbygget båd med en FM motor, jeg er ved at savle ned i tastaturet.
Jeg går ud fra at det er den encyllindrede der er tale om, enten med glødehoved eller startpatron. Se sådan en gammel motor slår en del i lejet, så der vil værer et naturligt slør efter mange års brug. Det du skal gører for at stævnrøret bliver tæt er at fylde så meget fedt (Vandfast som Lynæs skriver )
Så det presses ud af stævnrøret ude ved skruen, det skal vælte ud og ikke bare stoppe når der komme lidt ud foroven på akslen, og så ville det nok værer en god ide at du gav den et nyt "snørrer liv" inden du begynder at presse fedt i røret.
Der bør være to fedtpresser monteret lige over stævnrøret, en aflang rund beholder som du fylder op med fedt, ved først at skrue låget af. I låget sidder der en gevind aksel med et stempel der presser fedtet ned, i den anden ende at gevindstangen er der et håndtag som du dreje på hver gang du skal ud at sejle, så skal den lige drejes til den giver lidt modstand som regel en til to omgange !! Nipler duer ikke på sådan en indstalation.
Nu skriver du at det er en gammel klinkbygget båd som du lige har købt, stod den på land da du købte den ? for så skal du regne med at den suger vand indenbords som en si det første døgn der kan gå op til 14 dage inden den er helt tæt, alt efter hvorlænge den her stået på land før du købte den.
I vandet med den og så en kraftig elektrisk lænse pumpe ned i bunden, så lader du den bare kører men du skal værer ved den de første døgn.
Du skal værer hos hende, tænk på at det er en ældre dame og ældre damer skal passes mere end de unge.

V.h Håndværkeren smile
Hej Mark.

En ældre klinkbygget båd må du nok ikke forvente er tæt efter at have været på land. Den største ulykke, efter min mening, er at stoppe noget i mellem borene. Det bliver den absolut ikke tættere af. Prøv at få den på vandet og lægge den et sted hvor der er så lavvandet at motor og elnet mm. ikke bliver oversvømmet hvis den synker. Har du mulighed for at lade den hænge i kranen med stropperne omkring natten over er det slet ikke en dårlig ide. En fast kraftig lænsepumpe med vandstandskontakt er også et must.

Er der solrevner i et eller flere bor, bliver du self. nødt til at stoppe noget i. Brug aldrig værk men noget der kan "skydes" ud når revnen kryber når boret trækker vand. I gamle dage brugte man oksetalg. Spør hos en slagter. Du kan bruge dana superfug, det bliver aldrig hårdt modsat det der sælges i dyre domme som egentelig burde være beregnet til opgaven.

Hvis der er et par bor der giver vand efter et par døgn har jeg brugt at smøre lidt dana superfug, som alle byggemarkeder her i dk burde have, over det sted der giver vand UDEN at presse det ned i mellem borene på den indvendige side. Det kan du sagtens gøre medens vandet pibler ind.

Sløret i den vendbare skrue skal du i første omgang ikke være bekymret for, forudsat du kan vende bladene med belastning på skruen. Det finder du først ud af efter at være kommet på vandet. Det der holder stævnrøret tæt er noget "fedtsnor" der sidder omkring skrueakslen. Der hvor du ser akslen gå ind i stævnrøret sidder der formodentelig en stor mødtrik med et huld hvor igennem akslen løber. Det kan også være en plade med et huld til akslen der er boltet på. Pil stumperne ud og put noget nyt i. Normalt skal det skæres til så det ligger som en ring/skive omkring akslen. Altså ikke være viklet flere gange omkring.

HUSK endeligt at smøre dit stævnrør HVER gang du skal ud at sejle samt på længere ture. Vil foreslå med 2 timers intervald. Der er sikkert nogen der mener det er overkill menn........ Husk også at det skal være rigtigt stævnrørsfedt og gerne noget tykt klæbeigt noget til en vendbar skrue.

Held og lykke med det nye skiv. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej Nitter. Hvorfor gentager du det som både Lynæs og jeg har skrevet, glemmer du at læse hvad andre har skrevet, inden du selv kommer med flere gode råd, det ender jo med at den stakkels bådejer bliver mere forvirret end godt er !!!!

V.h Håndværkeren
Hej håndværker.

Du har fuldstændigt ret i at noget af det i har skrevet er gentaget af undertegnede. Men, der står sørme også noget, som hverken dig eller Lynæs eller nogen har skrevet. Er af den mening at tingene er nemmest at forstå hvis de kommer i et sammenhæng !!!!

Sig mig lige, det er vist overhovedet ikke første gang du er ude med riven, eller hur ?????????

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Citat fra Nitter

Hej håndværker.

Du har fuldstændigt ret i at noget af det i har skrevet er gentaget af undertegnede. Men, der står sørme også noget, som hverken dig eller Lynæs eller nogen har skrevet. Er af den mening at tingene er nemmest at forstå hvis de kommer i et sammenhæng !!!!

Sig mig lige, det er vist overhovedet ikke første gang du er ude med riven, eller hur ?????????

Mvh. Leif.

Nej ! Jeg er en værre én, det jeg blot mener er at vi har alle sammen en mening om hvordan problemerne kan klares. Og jeg syntes også om dit indlæg, men havde du nu bare beskrevet de ting som vi andre havde glemt at fortælle, ville det have været super duper. Men for lige netop mig virkede det som om du imellem linierne skrev ( altså ! hør nu de to gamle tossehoveder )

V.h Håndværkekeren smile
hej håndværkeren

fm motoren er ik så gamel som du tror, den er nok 20-30 år den har 2 tændrør og jeg går ud fra at den har 4 cyl. der er kun en skrueprop til at smøre bagaxlen, ud over det er der en prop til vandpumpen og en der smører den på mitten . sløret har gjordt at den tager vand ind.
tætner man den ik med hamp og noget tjærer dej ?
sløret er ret voldsom, men den tager ik vand ind i røret men den slår sig. håber at jeg kan fikse det med en fedtsnor, så jeg i det mindste kan få den hjem til danmark, for det er ik rart at den står i sverig
vh mark
jeg tror jeg vil sige.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis