Arkitektonisk vurdering ønskes

Hej alle,

Som opfølgning på mit tidligere indlæg http://www.lav-det-selv.dk/ubb/Forum2/HTML/001401.html har jeg nu fået en arkitekt til at udfærdige et par skitser som jeg meget gerne vil have noget respons på.

Som I måske kan huske ville vi forhøje vore facademure, og her vi blevet foreslået at få dette lavet i træ med en yderbeklædning i klinkbygget lærk. Dette er for at huset rent synsmæssigt skulle virke lavere end hvis vi bare murede huset højere.

Som jeg også gav udtryk for i mit forrige indlæg, går vore overvejelser meget på hvorvidt at huset vil komme til at virke meget højt i forhold til bredden.

Respons på selve konstruktionsformen med træ istedet for murværk modtages også meget gerne.

Skitserne kan ses her:
http://1sal.claus-holm.dk

Med venlig hilsen

Claus H. Andersen

Med venlig hilsen

Claus Holm
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lade taget gå længere ned, så kun en fremhævet rem ville være synlig, og denne vil jeg lade rage 30 cm. ud i hver ende i længden, så det virker som om taget er lagt ned på denne større rem i stedet for en større top (1. salen) er lagt ned på noget der er mindre (huset).
Hvis man ser det fra enden af huset, ville det også her virke mere harmonisk med et tag der går længere ned, hvor det kan virke lidt "afstumpet" nu.

Det ville kun være ganske små ændringer der skulle til, men noget stort oven på noget mindre ser du næsten aldrig.

Hvis ikke lige det er en Hundertwasser eller anden kunstner.

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
jah - joh... Umiddelbart ser huset jo lidt underligt ud. Sådan lidt ude af probationer.
Skal jeg være helt ærlig syntes jeg ikke det ser så godt ud. På den andn side, såfremt det er både praktisk og fedt at være i selve huset, så er det ydre udseende vel dybest set ligegyldigt. confused

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej Claus.

Jeg synes faktisk at det ser rigtigt godt ud.

Måske mangler der et vindue eller to i nordgavlen. Indirekte lys er bedst, og det er der jo meget af mod nord.

Jeg ville nok også lukke udhænget vandret ind til huset, så der ikke kommet et hak ind under udhænget. Prøv for sjov at tegne det på, og lad træbeklædningen gå med ud i gavlene. Der er himmelvid forskel.

Løsningen med lærk, er en rigtigt god ide. Måske skal det gå lidt længere ned.

Hvis i har mulighed for at lade nogle planter kravle op ad de bare vægge (der hvor der ikke er vinduer), bliver huset helt harmonisk at se på.

Måske skulle i overveje at få huset pudset, det passer bedre til træ, men kræver mere vedligeholdelse.

Mvh
ThomasB
Jeg ville sikkert også lukke udhænget af vandret. Der er et eller andet der er forkert med mine øjne !! Enten går træet for langt ned. For mig skal det kun være på gavtrekanterne eller hele huset der beklædes med træ.
Jeg ville vælge en muret forhøjelse af facaden od tilsvarende med den ekstra højde på gavlene, og egentligt gerne mure hele gavlen. Om det så bliver nødvendigt med en vandskuring eller ej, i forhold til farveforskel på sten, det har jeg svært ved at sige.
Den nordlige gavl mangler klart et par vinduer. De giver et fantastisk lys og koster ikke meget.
Sidebygningen harmonerer ikke med det nye høje hovedhus. Jeg tror heltsikkert at det skal med op, og måske også helst have den høje rejsning, men selv med en lav rejsning vil det give mere harmoni.
Som din tegning viser er der tydeligt sat en høj hat på det gamle hus og skellet mellem gammelt og nyt er klart træbeklædningen, den markerer forskellen mellém den gamle tid og den nye !!!

Hvad siger din tegning af snittet gennem de gamle skrå spær, hvordan vil din etage adskillelse blive ?? Hvad sagde arkitekten til den del af projektet.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej alle,

Tak for jeres svar som jo beviser, at det afhænger meget af øjnene der ser...

JørgenE >>> Jeg har læst dit indlæg igennem et par gange men forstår ikke rigtig hvad det er du mener confused

Har du mulighed for at foklare det så en håndværksmæssig ubegavelse som mig også kan forstå det smile

MUFI >>> Tja, sådan kan man jo også se på det men jeg mener nu, at jeg skylder mine naboer (og os selv...) at de ydre rammer også er præsentable.

ThomasB >>> Der er ikke vinduer i nordgavlen da vi har en skorsten der skal føres med op og denne vil komme til at stå i midten af gavlen. Vi påtænker at sætte et lille vindue på hver side af skorstenen men der skulle også gerne være en væg til skabe...(Har jeg fået at vide af konen wink)

Mht. udhænget, mener du så at vi skal lukke det i gavlene også ?

Vi har tænkt meget på at få huset pudset men jeg kvier mig noget ved den fremtidige vedligeholdelse.

njord >>> Jeg forstår ikke helt hvad du spørger om her: (Er vist noget langsom i dag)

"Hvad siger din tegning af snittet gennem de gamle skrå spær, hvordan vil din etage adskillelse blive ?? Hvad sagde arkitekten til den del af projektet."

-------

Er der forøvrigt nogen der har viden om/erfaring med vedligeholdese af lærk ?

Jeg har lige uploadet et foto at huset som det er idag.

Med venlig hilsen

Claus http://1sal.claus-holm.dk

Med venlig hilsen

Claus Holm
Annonce
Hej

Da spørgsmålet næsten udelukkende går på det arkitektoniske, vil jeg ikke blande mig så meget, men kun pege på et par ting som du kan tage med i dine overvejelser.

Jeg ved ikke om du har nået dine højdegrænser, men hvis du flytter skunkstolpen udad med samme højde, vil din effektive udnyttelse af tagetagen stige væsentligt, men det kræver at du laver dit udhæng helt eller delvist vandret.

Brugen af lærk til beklædning er steget meget i de senere år, men jeg har det indtryk at de fleste tror at det kan monteres uden efterbehandling, men jeg mener det skal behandles med samme midler som hvis det var fyrretræ (f. eks. grundingsolie + dækkende Gori 88). Prøv at lægge mærke til alle de ubehandlede skrækeksempler der findes rundt omkring, fyldt med mørke skjolder (skimmelsvampe).
Man kunne ligeså godt bruge gran (evt. trykimprægneret), da gran har en cellestruktur som gør at den ikke suger nær så meget fugt som f. eks fyr.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Det jeg mente avr i forhold til dit tidligere indlæg hvor du beskriver dit nuvrende loft som skråt og at din etageadskillelse vil blive som to kiler der peger ind mod midten, Altså at trappehullet vil få en anderledes facon end normalt.

Efter at have set billedet af dit hus er jeg lidt bange for at du ikke kan gøre så meget... ud mod hækken er der ikke meget plads og det kan måske give problemer med diverse byggelinier. Afstand til skel - højde og vinkel osv... Undesøg det nøje på teknisk forvaltning hvad reglerne er på netop din parcel... Prøv så at skitere huset og indtegne de byggelinie begrænsninger der måtte værre..

Skønt at se en sejler mere her på siden !!!

Venligst Njord

MVH Njord
Hvad angår vedligehold, så tror jeg ikke du skal være bange men dom Orla siger der skal behandles på Lærk.

Jeg har selv en garage i Lærk hvor der er givet grundingsolie 1 gang og 2 gange Gori 88 heldækkende skiffer. Men st ræet endnu ikke var monteret og det er ret let når det ligger plant og man kan male ovenfra. Efter opsætning har det fået yderligere et lab Gori 88 og jeg forventer ikke at det skal være specielt krævende at vedlige holde i årene fremover. Jeg ville dog heller aldrig lade lærk side ubehandlet..

Venligst Njord

MVH Njord
Orla Nautrup >>> Tak for dit indlæg. Ganske vist går spørgsmålet mest på det arkitektoniske men hvis du, qua dit fag som tømrer, har nogle kommentarer til andet, må du meget gerne komme med disse også.

njord >>> Vi har ikke fået tegnet tappehullet endnu men trappen vil få en længde på 340 cm.

P.S. Sejlerkarrieren vil blive sat på standby et par år. Se evt her: www.granada24.dk

/Claus

Med venlig hilsen

Claus Holm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også