Købe selv på nettet og VVS'er ?

Hej alle,

Vi er i gang med badeværelset, - nyt gulv, loft, udstyr mv...
Vi laver det vi kan og må, og supplerer så med profesionelle håndværkere til el, støbe gulv med korrekt fald osv.
Når det gælder VVS arbejde, skal vi have tilsluttet afløb og trukket rør i væg og et par andre ting, primært opgaver som kræver autorisation.
Jeg har nu talt med to autoriserede blikkenslagere, som begge har givet udtryk for at de ikke er interesserede i opgaver, hvor kunder selv køber VVS udstyr via nettet, - og så fået en sang omkring avance osv osv. Hvordan pokker kringler jeg den? - Jeg tror ikke, nethandel sådan lige ophører uden videre, og kunne rigtig godt tænke mig at finde en autoriseret VVS'er på nordsjælland, der var af samme opfattelse. (Jeg behøver ikke nødvendigvis fastpris)
Nogen gode råd?
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja - drop det. De rør og fittings, du/håndværkeren skal bruge, koster "intet". At håndværkeren ikke vil bruge nogle, du har købt, er jo fuldt forståeligt - kan du finde ud af at købe det rigtige - og i rigtige mængder???? Giver ham og dig mere arbejde, og det koster jo for ham. At han samtidig ikke tjener på delene, gør jo blot ondt værre.

I mit badeværelsesprojekt fortalte jeg smeden, for de enkelte installationer skulle sidde - og gav ham det pågældende vvs-nummer på delen. Han lavede efterfølgende installationen, hvorefter jeg - da badeværelset var færdigt - selv monterede de selvindkøbte vandhaner, toiletter mv.

Mvh.

Jan R.
Hvad er det du vil opnå??

Prøv dog lige at tænke dig om, hvis det er en besparelse du ønsker!

Hvis en VVS'er installerer udstyr til 1000 kr og forlanger 500 kr i arbejdsløn, så har han en fortjeneste på udstyret på f. eks 300 kr, dvs at han får 800 kr ud af opgaven. Hvis du selv har indkøbt udstyret så monterer han det blot til en arbejdsløn på 800 kr, og hvad har du så opnået??
Det var bestemt ikke rør og fittings, jeg ønkser at købe selv. Det er toilet, bruser, afløb, vaske, batterier mv. Alt i alt varer for ca 20.000,-.
Dem kan jeg købe betydeligt billigere på nettet, men er forpligtet gennem loven til at bruge autoriseret arbejde til at installere.
Det ærgrer mig en lille smule, at VVS'ere prøver at presse mig til at købe de samme varer hos dem, bare 10.000 kr dyrere....
Du skal bare lede videre - det må kunne lade sig gøre at finde vvs'ere, som kan "nøjes" med at få betaling for håndværket uden at skulle tjene kassen i skjult avance på isenkram - jeg sparede selv 15-20.000 på den konto, da vi lavede badeværelse sidste år, men det kan da godt være, de har fået mere at lave, så de er blevet mere kræsne.

Efter sigende er deres egne indkøbspriser hos grossisterne højere end de priser, du kan købe til på nettet. Hvis det er tilfældet kan du jo evt. foreslå, at I aftaler en anden timepris eller et fast tillæg til regningen, så de får den avance, de skal - på den måde kan I dele besparelsen i porten.
En af grundene til at en vvsmand siger nej til at montere ting man selv har købt er at det ofte er noget skrammel fordi mange har en tendens til at ta det aller billigste. Når vvsmontøren udfører et stykke arbejde skal han gi garanti på at varen er i orden, og det er ofte temmeligt dyrt for firmaet når tingene går i stykker inden for garantien. Tit kommer han også til at bruge ekstra tid på at montere en vare der er i dårligere kvalitet.
Med hensyn til avance, er der altså mange ærlige firmaer som ikke tjener ret meget på salg af de dele der bliver brugt, ved godt der har været nogle grimme sager igennem tiden, men det er langt fra alle der handler på den måde. Men noget af fortjenesten skal jo også dække feks, slid på værktøj, små stumper rør som ikke kan bruges til noget og de ting der indimellem går i stykker under fragt eller montering, så det er ikke penge der ryger lige ned i lommen på vvsmanden.
Jeg tror du får svært ved at finde et firma der vil løbe den risiko, især nu hvor de har alt for meget at lave. Men held og lykke med søgningen.
Annonce
Er selv lige blevet præsenteret for en regning fra en VVSér hvor materialerne var opgivet til 3250kr. Samme materialer jeg selv ville have kunnet bestille på nettet til 1500kr. Er meget i tvivl om havd jeg skal gøre i sådan en situation?
Austincooper: Det med kvaliteten holder altså ikke, når der er tale om sanitet - Det er jo de samme varer, man kan købe på nettet. Og garantien holder heller ikke; montøren skal jo ikke yde garanti på en bruser, der er købt et andet sted. Og når/hvis de ikke tjener meget på varerne må det være fordi deres indkøbspriser er for høje - grossisterne har jo nogle avancerede rabatsystemer.

Morten B M: Med mindre du har aftalt noget andet med vvs'eren skal du da bare betale (du kan selvfølgelig spørge pænt, om ikke det er lidt for dyrt)smile Har du sammenlignet med de vejledende priser på nettet? Det er jo typisk den pris, du betaler hos vvs'eren.
Mon ikke det er et spørgsmål om at tilpasse sig nutiden for VVS'ere og el-installatører.

For en del år siden var en stor del af omsætningen hos en revisor for bogføring. I dag har de fleste selv computer og forstand på at føre bogholderiet i samråd med revisor, så vi mistede en masse omsætning/overskud og måtte tilpasse os markedet hvis vi ville bibeholde en kunde og det er såmænd forløbet ganske godt.

For et års tid siden ville vi have en større el-vandvarmer. Fandt prisen på en Metro på nettet. Samme Metro incl. installation kostede 8.000 ctr. kr. 4.000 på nettet uden installation. VVS'eren oplyste at han ikke kunne købe vandvarmeren til nævnte pris, så derfor var installationsprisen ikke kr. 4.000 for vel 4 timers arbejde, men meget mindre. Da jeg så bad ham købe den på nettet var svaret et nej til arbejdet. Så fred med ham.

Mvh. JørgenE
Det er nu sådan med sanitet at nogle af varerne hedder det samme, men er ikke i samme kvalitet som det vvsmanden køber. Et eksempel er bauhaus, (ved godt der her bliver snakket om salg af sanitet på nettet) hvor varen ofte hedder det samme, men kvaliteten er langt dårligere. Mht garantien: Når en vvsmontør monterer en bruser der er købt et andet sted skal han gi garanti på det stykke arbejde han har udført, så går bruseren i stykker er det ofte ham der kommer til at dække omkostningerne, det er efterhånden ved at ta overhånd med alt det vvsfirmaet skal gi garanti for.
Det kan godt være deres indkøbspriser er for høje, men det er da klart at de kun vil sælge varer de selv kan stå inde for. Nogle ting tjener de kun meget få procenter på, mens andre varer gir en god fortjeneste.
Hvordan kan du egentlig være så sikker på at varerne på nettet er de samme som dem vvsmanden sælger? Er det pga de hedder det samme?
Hov, jeg har skrevet lidt forkert i det med garantien. Hvis varen går i stykker mens vvsmontøren er ved at montere den bliver reperation/udskiftning for hans egen regning, det er det jeg mener med garanti. En af de ting der sommetider sker med billige armaturer er at de bliver utætte, og sommetider knækker de faktisk af. Derefter vil de fleste mene at det er montørens skyld, og forsøge at få følgeskaderne (ødelagt gulvtæppe, trægulv osv.) dækket af det firma der har monteret armaturet, indtil videre har jeg ikke hørt at nogen har haft succes med at forsøge at gi vvsfirmaet skylden, men jeg forstår godt at vvsfirmaet ikke vil løbe den risiko. Det firmaet kunne gøre var jo at gøre det klart over for kunden at de vil fraskrive sig ansvaret, og så kunne kunden ha et valg.
Men hvis i mener at vvsmænd tjener så meget på varerne, er det da underligt der ikke er flere der åbner et vvsfirma ;-)
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis