Luft i cirkulationspumpe/shunt

Jeg har etableret gulvvarme i mit nye badeværelse på 1. sal, og har i den forbindelse indsat en Roth mini-shunt http://www.lavprisvvs.dk/shop/default.asp?ProductID=4982 med egen cirkulationspumpe. Problemet er, at der kommer luft i pumpen, hvilket resulterer i en forfærdelig larm - og sikkert et stort slid på pumpen?

Jeg lufter pumpen ud, slukker og tænder den med åben udluftning indtil den bliver helt stille igen, men der går ikke længe før den er gal igen - hvis jeg stiller på termostaten eller åbner vinduet sker det stort set øjeblikkeligt!

Jeg har ikke de store problemer med luft i husets øvrige radiatorer, og trykket/standen i anlægget (åben ekspansion) ser ok ud.

Hvordan får jeg kvalt luften en gang for alle, så jeg kan sove i fred og så pumpen ikke bliver smadret af at køre tør? Kan jeg montere en automatisk udlufter af en art (jeg tvivler, da manuel udluftning kun giver resultat, når pumpen slukker)? Kan man sætte en stump rør mellem pumpe og udluftningsventil og derved skabe en "lomme", som fanger luften før den fanges i pumpen?

Alle ideer er velkomne (bortset fra udskiftning af varmeanlæggetsmile )!
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg tror dit grundlæggende problem er at der er luft i dine varmeslanger. Da disse aldrig kan lægges helt vandret, vil der uvergerligt dannes luftlommer i salngen. Dette luft bliver flyttet lidt efter lidt nåe vandet cirkulerer i slangen.
Det du skal prøve er at afmontere returløbet på ventilen på shunten. Herefter trykker du vand fra en vandslange igennem slangen indtil der kun kommer vand ud af gulvvarmeslangen. Monter igen.
Jeg har haft samme problem med mit 4 strengede system, og man kan lufte ud i flere måneder hvis ikke det idriftsættes på denne måde.
Men udover dette kan du godt montere en automatudluftningspotte på manifolden på shunten efter pumpen.

Held og lykke.

Hilsen Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Yep som kevin siger på med en automat udlufter. Mit system med 2 kredse og shunt stod også og "pruttede" et par dage, og så var det det. Ikke mere luft.

Jeg skal når jeg laver gulvvarme her på første salen sætte 2 udluftninger mere på (det højeste punkt), de bliver sat i skunk eller en lille box på væggen.

http://www.vvs-grossisten.dk/gulvvarme/page12.html

Se øvrige tegninger for montering.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
JEPS,

Bare for at gentage, hvad de to foregående har svaret. Automatudluftning er sagen.
Da vi monterede vores anlæg op, glemte VVS'eren at gøre plads til den (placeret ved indbygningscisterne). Så det tog mig 3-4 måneder at få det sidste luft ud ;-(
(fordi vi er for dovne til at korte et par rør op og montere den....)
Først herefter fungerede anlægget helt perfekt.

Mvh.

Jan R.
Tak for svarene! Jeg tror, jeg skal på jagt efter en automatudluftersmile Men det medfører så lidt flere spørgsmål...

Kewin: Du skriver, jeg skal montere den efter pumpen - skal den ikke monteres samme sted som den nuværende ventil (mener, den sidder før pumpen)?

Jan R.: Hvor meget fylder den?
Så leger jeg lige mig selvwink

Jeg har selvfølgelig kigget på billederne i linket, men jeg blev ikke meget klogere, da jeg ikke kan identificere autoudlufterne og i øvrigt ikke har så meget at sammenligne med - det er jo ikke en løsning med fordelerrør, jeg har, så det er lidt svært at forholde sig til størrelserne.
- mener en std. udlufter kræver ca. 10 cm indbygningshøjde, men der findes en kortere udgave, der kun skulle kræve 6 cm.
Koster ca. 100,- for den lange.

Mvh.

Jan R.
Der er da billeder af skidtet separart og billeder af det komplette set. Den er ca. på størrelse med et halvt engangsglas af de små. Ca 5x5 cm og cylinderformet.

Hvad med at spørge din pusher af anlægget om han ikke kan sælge dig een der kan sidde direkte på-.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra ThomP

Tak for svarene! Jeg tror, jeg skal på jagt efter en automatudluftersmile Men det medfører så lidt flere spørgsmål...

Kewin: Du skriver, jeg skal montere den efter pumpen - skal den ikke monteres samme sted som den nuværende ventil (mener, den sidder før pumpen)?

Jan R.: Hvor meget fylder den?


Hej

Kan du ikke lægge et billede ind på sitet af din specifikke installation med beskrivelse af hovedforsyning, til og afgang på gulvslanger m.m.
så er det nemmere at se sig ud af hvor den skal placeres.

Hilsen Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Så er det lykkedes at lave et billede af installationen - så er der lidt Storm P. rørføring at grine afsmile Til mit forsvar skal siges, at den særprægede rørføring har sparet mig for at bygge teknikskab ud i selve badeværelset - nu er det hele samlet i skunkenbiggrin

Som det fremgår sidder den medfødte udluftning lige før pumpen. Afgreningerne på frem og retur går til vægvarme, som også er PEX - altså ingen udluftning her - det har nu ikke givet nogen problemer, og den har kun været sluttet til i en lille uge, så det er ikke den, der er årsag til luften i pumpen!
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis