Min sø holder ikke vand :-(

Jeg har en sø på ca. 300kvm hvori der er græskarper, men desværre har den problemer med at holde på vandet. Jeg har fået råd vedr. stampet ler, folie, beton, grave den dybere, men alle kræver et stort arbejde og en god bunke penge. Sidste skud på stammen er en brøndboring, hvilket tiltaler mig meget. Planen går ud på at grave et hul 3-4m dybt (ned til grundvandet) og ca. 30m fra søen. Heri lægges brøndringe (betonrør) og ilægges en dykpumpe. Herefter vil jeg lade pumpen køre så længe det nu kræves (1-2 uger?) og fylde søen. Herefter vil jeg kunne fylde søen efter behov og dermed altid have en fyldt sø. Løsningen skulle kunne laves for <5000kr hvilket budgetten kan klare. Det er vist dog ikke helt lovligt, men det er for faen da bare et hul??

Er der nogen der har erfaringer med noget tilsvarende?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ikke som noget, man bare lige må gøre.....
Du skal sikkert ha 17 tilladelser til sådan en boring.

Sniffer  
Hvis din Soe ikke kan holde vandet, saa maa den have ble paa wink
Er di soe en der er lavet af moder natur, eller er den lavet af dig selv/en tidligere ejer af grunden?
Har soeen tidligere kunnet holde paa vandet?
Hvordan fik den dengang tilforet vand? Var der en (nu udtoerret aa) som ledte vand til soeen? er grundvandsstanden blevet saenket i de seneste aar (paa grund af ulovlige broendboringer?)
Jeg tror Sniffer har ret, I Danmark maa man ikke lave noget uden tilladelser, der skal mig bekendt (maaske ikke i alle kommuner) saettes en vandmaaler paa din broendboring, du skal saa betale skat/ afgift af det vand du pumper op
Jeg er bange for at de broend skal laves i hemmelighed, hvis du skal betale for det vand du pumper op, saa er det nok billigere at give soen, om ikke en ble paa, saa en plastfolie i bunden.

Karsten
Hej Jacob.

Min bror lavede for en del år en sø på et sted i marken hvor der altid stod vand i vintermånederne og når det regnede meget. Han gravede den godt nok dybere og en lille smule større, endda med en lille ø i midten. Den er på ca 500 m2.
For at den skulde holde tæt spredte han tør cement ud over jorden og rev lidt i det så bunden ikke ville være for lys.
I dag har han flere hundrede Guld fisk og nogle store Karper som jeg ikke engang må fange, er du da tosset siger han du ved da ikke hvor mange penge de er værd, næh det ved jeg ikke, men de smager godt !biggrin biggrin

V.h Håndværkeren smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis