Græs på tag?

Hej hej,
Jeg har tænkt mig at lægge græs på mit sommerhustag, jeg har besluttet mig for rullegræs, har dog ikke prøvet det før og vil gerne vide hvad proceduren er.. og hvilke materialer jeg skal bruge, osv. håber der er hjælp at hente wink
PS. det er et eternit bølgetag.
Mvh
Miklos
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at et eternittag kan bære vægten af græs + jord? Jeg ville nok få nogen til at regne på statikken her.

MvH,

Bent.
Citat fra miklos

Hej hej,
Jeg har tænkt mig at lægge græs på mit sommerhustag, jeg har besluttet mig for rullegræs, har dog ikke prøvet det før og vil gerne vide hvad proceduren er.. og hvilke materialer jeg skal bruge, osv. håber der er hjælp at hente wink
PS. det er et eternit bølgetag.
Mvh
Miklos


Hej Miklos.

Her kommer den originale opskrift fra Sverige Finland og Norge.
Ned mod beboelsen lægges et lag Birke rafter med barksiden opad, på tværs af dette lægges endnu et lag Birkebark og nok engang birkebark denne gang dirgonalt, ialt lægges 5 lag bark så tykkelsen er på omkring 8-10 cm. hen over lægges runde enebær grene det bindes sammen med bark fra samme på langs af taget. Derpå lægges græstørvene op og stampes godt til. Husk at der også skal sættes bræder op langs alle kanter så jorden ikke bare skylles væk.

Og den nemme version læg noget tagpap over eternitten derpå et udspændt hønsenet, husk brædder på alle kanter som ovenfor beskrevet. Det kan være en god ide at lægge et tyndt lag sand på inden du lægger græstørvene på. (Dræn)

V.h Håndværkeren smile
Super tusind tak "håndværker" wink
tagpap og hønsenet, det lyder meget ligetil...Hønsenettet er det for at holde fat på græsset går jeg ud fra?
Jeg var ude og kigge på et andet hus hvor de havde lagt en form for vandtæt materiale under græsset(og ingen hønsenet), kender du den metode?
Brædder hele vejen rundt er noteret smile nu er der tagrender rundt om taget, jeg går ud fra at der ikke er brug for dem når der kommer græs på.. er det korrekt?
Mvh
Miklos
Det er den slags plastik, sort og nopret, som man bruger til dræning af kældervægge, og så græstærv ovenpå. Rullegræs vil sikkert være spild af penge, da det er plænegræs, og på taget er det nogle helt andre græsarter der kan overleve.

Green

Annonce
Citat fra miklos

Super tusind tak "håndværker" wink
tagpap og hønsenet, det lyder meget ligetil...Hønsenettet er det for at holde fat på græsset går jeg ud fra?
Jeg var ude og kigge på et andet hus hvor de havde lagt en form for vandtæt materiale under græsset(og ingen hønsenet), kender du den metode?
Brædder hele vejen rundt er noteret smile nu er der tagrender rundt om taget, jeg går ud fra at der ikke er brug for dem når der kommer græs på.. er det korrekt?
Mvh
Miklos

Ja hønsenettet er for at holde på græs og jord. Og grunden til at jeg foreslår dig at bruge tagpap er at det kan ånde det kan plastic ikke, og jeg har erfaring for at hvis eternitpladerne holdes fugtige i mange år går de langsomt i opløsning.
Men der kan være noget om snakken at plænegræs ikke er det bedste, men jeg regner ikke med at du vil slæbe din plæneklipper op på taget. så efter et par år vil det blive lige så sejlivet som de vildgræsser der er i naturen, til den tid kan du så låne en ged der kan græsse der oppe en gang imellem, nå det var en spøg !
Men husk at det også skal have lidt gødning en gang imellem. Det vil tørre ud i varme somre, men det kommer igen.
Som bevis her for kan du se alle de haveejere der forgæves forsøger at brænde ukrudt og græs væk fra uønskede steder, dette skyldes at de har misforstået metoden, det skal kun blanceres så kan rødderne ikke komme af med det vand de hele tiden suger til sig, og de dør.

V.h Håndværkeren smile
Tak igen smile
Sikkert et dumt spørgsmål, men hvordan fastgøre jeg tagpappen og hønsenettet? med søm på brædderne jeg sætter op omkring?
Citat fra miklos

Tak igen smile
Sikkert et dumt spørgsmål, men hvordan fastgøre jeg tagpappen og hønsenettet? med søm på brædderne jeg sætter op omkring?


Der findes ikke dumme spørgsmål for vi kan alle lære hele livet wink
Og ja du fastgør tagpap og hønsenet i siderne under bræderne, og kan du komme til det kan du løsne de franske skruer lidt der sidder i rygningspladerne slå et stykke galv 1,5 m2. ståltråd omkring og fæstne det til hønsetråden, inden du lægger tagpap over rygningen. Med hensyn til Tagpappens fastgøring skal du bare sørge for at have mindst 10 cm. overlapning. så skal jorden nok holde på det.
Men jeg kom til at tænke på om du har tjekket dine spær hvor tæt de sidder, for du skal regne med at det bliver meget tungt især når det regner.

V.h Håndværkeren smile
igen tak angående spærene har jeg kigget på tek.tegninger og er næsten sikker på at taget kan holde til en hel del, men for at være sikker, tror jeg har brug for lidt hjælp, jeg har uploadede billeder af taget indvendigt og en screendump af tek.tegning.
http://community.webshots.com/photo/202739701/2415888870037888667vHreYI
og
http://community.webshots.com/photo/202739701/2446211840037888667SQjvwg
(man skal trykke på biledet for at forstørre det.)
mvh
miklos
Husk at få skriftlig dokumentation fra dit forsikringsselskab på at det er ok med græstag, før i starter på projektet.

www.nykilde.dk har forstand på div typer af frø til taget.

Ja jeg får en Fabriksny Audi A8 hvergang nogen bruger Nykildes hjemmeside.wink

Mvh Thomas

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis