Kogeplader og indbygningsovn på samme kraftstik

Jeg går i disse dage og trækker el til det nye køkken. Placering af stik er talt igennem med elektrikeren, men jeg kommer nu i tvivl om hvorvidt man kan bruge eet kraftstik til både indbygningsovn og indbygningskogeplade.

Hvis ikke er jeg lidt i problemer :-(
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt. Men du vil få problemer med at bruge både ovn og kogeplade samme tid!!

De nye ovne bruger ikke så satans meget strøm. Men det gør kogepladerne...

Lav nu en gruppe til hver. Og måske også en til opvaskemaskinen... Jeg har trukket et kabel til hvert kraftstik i mit køkken og ud i tavlen.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
det afhænger jo af hvilken ovn og kogeplade du har, og hvilken forsikring samt kablet du trækker.

jeg har induktons kogeplade og indbygnings ovn og opvasker på samme gruppe. MEN! de kører aldrig på samme tid alle 3.

så hvis du har trukket en 5x2,5mm2 fra en 16A sikring mener jeg ikke du får problemer.

samtidig ville din trikker også have nævnt hvis du skulle trække mere end et kabel fra gruppen.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

De fleste kogeplader og ovne kan idag godt køre på samme gruppe hvis det er 16 amp. Men jeg vil anbefale dig at kigge nærmere i brugsanvisningen (nogle modeller kan de læge manualen på nettet) hvor meget strøm de skal bruge. Men hvis du alligevel skal have sat en emhætte til kan du jo lige så godt trække to kabler dvs. 1 kabel til kogepladerne og så 1 til emhætten og ovnen.
Læs hvad der står på af effekt på dem begge to. Et kraftstik med 2,5 kvd (16A) kan trække følgende:

Fase 1 16A * 230v = 3680 w (P=I*U - ohms lov fra fysiklokaletsmile )
Fase 2 16A * 230v = 3680 w
Fase 3 16A * 230v = 3680 w
Ialt: 3 * 3680 = 11040 w

En enkelt fase med en 1,5 kvd og en 13A sikring kan så trække:

Fase 1: 13A * 230 = 2990 w

Det er et rimeligt simpelt regnestykke, man skal bare vide hvad effekterne er, på de enheder man tilslutter til den enkelte gruppe og kan dermed regne sig frem til om det kan trække det eller ej.
Tak for de mange hurtige svar. Jeg har nok formuleret mig lidt kluntet. Jeg har kun muret een dåse ind til kraft og er så i tvivl om hvorvidt, man vil kunne koble både plader og ovn til samme stik (på een eller anden måde)
Citat fra braat

jeg har et stik til mine ting, og hvis du tænker over det, så bliver der jo også kun ført et stik frem til et normalt komfur, og det virker jo fint smile


Så det vil sige at trikkeren har samlet plader og ovn i eet stik? Giver fin mening.
Citat fra Anders77

Læs hvad der står på af effekt på dem begge to. Et kraftstik med 2,5 kvd (16A) kan trække følgende:

Fase 1 16A * 230v = 3680 w (P=I*U - ohms lov fra fysiklokaletsmile )
Fase 2 16A * 230v = 3680 w
Fase 3 16A * 230v = 3680 w
Ialt: 3 * 3680 = 11040 w

En enkelt fase med en 1,5 kvd og en 13A sikring kan så trække:

Fase 1: 13A * 230 = 2990 w

Det er et rimeligt simpelt regnestykke, man skal bare vide hvad effekterne er, på de enheder man tilslutter til den enkelte gruppe og kan dermed regne sig frem til om det kan trække det eller ej.


Du mangler bare lige at gange med kvadratet. Det er jo derfor man bruger 2.5# og ikke 1.5# til "store" installationer Jeg har eks. en kogeplade på 11KW og en ovn på ca. 4500KW der uden problemer kører på samme kabel/gruppe der udelukkende er forsikret med en 3p+n 16amp automatsikring.
Citat fra tmeldgaard

Så det vil sige at trikkeren har samlet plader og ovn i eet stik? Giver fin mening.
ja, du kan godt nøjes med et stik smile
Citat fra Twist

Du mangler bare lige at gange med kvadratet. Det er jo derfor man bruger 2.5# og ikke 1.5# til "store" installationer Jeg har eks. en kogeplade på 11KW og en ovn på ca. 4500KW der uden problemer kører på samme kabel/gruppe der udelukkende er forsikret med en 3p+n 16amp automatsikring.


Nææ Twist - der mangler ikke noget i regnestykket fra Anders, det er helt korrekt - og du må have misforstået det med kvadratet på ledningerne. Det skal ikke ganges ind nogen steder, men er alene afgørende for hvor stor en sikring du må anbringe foran ledningerne - og er dermed også afgørende for hvor stor en effekt ledningerne kan levere. Anders har jo taget højde for begge tværsnit med hhv. 16A (2,5mm2) og 13A (1,5mm2) gruppesikringer.

Grunden til, at du uden problemer kan køre med såvel kogeplade som ovn på samme 16A gruppe er, at du aldrig kører med fuld skrue på alle 4-6 kogeplader plus ovnen samtidigt.
Den påstemplede effekt er en max. værdi = forbruget hvis alt er tændt på højeste niveau.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis