Brøndboring i haven

hej jeg kunne godt tænke mig en boring i haven jeg ved grund vandet skulle stå remelig højt men hvordan finder jeg det bedste sted og er det noget jeg selv kan bygge/grave

René
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
spørgsmålet er nok i højere grad om du må. du vil formodentlig imødegå en del ballade, hvis du lige vender den med teknisk forvaltning først.

selvom det ikke er din kommune, så se eksempelvis her: http://www.soroe.dk/cms/site.aspx?p=525
Jeg kan ikke forestille mig at det er noget du får lov til hvis du bor i et alm villakvarter. Du skal nok også forvente at teknisk forvaltning vil kræve at der sættes vandur på boringen og at du betaler den afledningafgift der svarer til det du pumper op fra egen boring.

Bor du derimod ude på landet kan du sikkert nemt få lov, men nok også med krav om vandur osv.

MVH Njord
Tja det er måske ikke sådan lige at få lov til. Jeg ved bare der har ligget brønde rundt ved mine naboer og der har nok også været en hos mig så man skulle tro det er lige til at finde vand hvis man måtte og viste hvordan!!
Hvis du har egen nedsivning vil der ikke være krav om et vandur da afregnes efter et fast forbrug. Men det er mere tvivlsomt om du overhovedet kan få lov til at etablere en ny boring bare til at vande have med. Så skal der nok indhentes en vandingstilladelse og den er jo baseret på landmænd med en årlig afgift pålagt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Da en sådan brønd har direkte forbindelse med grundvandet stilles der også ret skrappe krav til sikring mod, at der ad den vej kan sive forurening ned i grundvandet. For at undgå store erstatnnger, hvis uheldet skulle være ude, vil jeg råde dig til at få en tilladelse inden du graver.

Hvis vandet skal bruges som såkaldt drikkevand, stilles der også krav om jævnlige analyser af indholdet, hvilket ikke er helt billigt.
Annonce
Der er ikke så stort et problem og sikre mod nedtrængning til grundvandet. Det er jo et lukket rør som din boring sidder nede i. Prøven tages hver 5 år og er ikke så kæmpestor en udgift som du tror.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

En veninde bor på landet og har en "nedlagt" brønd - hun må ikke engang tage den i brug til havevanding.

Sniffer  
Tja jeg er godt nok lidt forviret jeg ved ham der bor 3 huse længer nede har sin (have) boring som altid har været der som han vander haven med men om han har ur og måler er jeg ikke klar over. men hvordan bygger man sådan en karl graver man bare til man støder på vand og når man er der hvad så???
NEj man borer et hul ned i jorden med en borerig. Og mens man gør det sætter man et rør ned omkring så det ikke falder sammen. Når man er færdig sætter man en sugespids ned i røret enten med en pumpe på eller med løs pumpe til. Det er meget groft fortalt men det er ikke noget man bare lige gør. Og bare til din orientering så er et hul i 3 meters dybde altså noget af en omgang at grave tænk på hvor tung jorden er når den er fuld af vand. Den er og så meget blød og det vil sikkert skride sammen for dig flere gange undervejs når du kommer ned til vandet for så er der ikke samme tryk under jorden mere og mange andre tig du skal tænke over inden du går i gang hvis det er.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg bor i et alm. villakvarter, og har en gammel brønd.
Men den er fyldt op med sand efter krav fra kummunen! sad

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis