Tagrende: Hvor langt mellem nedløb?

Hej,

Planlægger tagrender og nedløb til den gamle lade, og har bevæbnet mig med brochurer fra 3 forskellige leverandører. Nu sidder jeg og klør mig lidt i nakken.

Første brochure siger, at der må være maks. 6 meter mellem nedløb fra taget.

Den anden siger at der må være maks. 8 meter mellem nedløb, og der skal være mindst 2 nedløb pr. tagflade.

Den tredje nævner noget om ekspansion ved tagrender hvor der er over 18 meter mellem nedløbene/18 meter total længde, men siger i øvrigt intet om maks. afstande.

Er der nogen der ved hvad div. standarder siger om emnet? Og kan i evt. gætte om "en tagflade" i nr. 2 gælder for alle "rigtige" flader, eller om 2 flader, hvor renderne sidder sammen med et hjørnstykke, tæller som een?

Tak for ethvert input.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Majkat

Jeg vil sige, at det helt kommer an på størrelsen af din tagflade, og hvor mange m2 der skal afledes.

Og hvad de skriver i brochurerne må tages som en slags input for alle dem som ikke kan dimensionere sig til det. 6 meter mellem afløb lyder dog ikke af ret meget.

To flader som løber sammen i et hjørnestykke tæller som en flade.

Men hvor stor er laden, så kan vi jo komme med et bud.

Mvh. Carsten.
Der er 2 "flader" på den L-formede bygning; den "ydre" er på 278m2 og den "indre" er på 214m2. Se billede.

Af æstetiske hensyn vil jeg gerne nøjes med et nedløb i hvert af de to hjørner (rød og blå plet). Der er allerede etableret nedløb til kloak ved den røde plet. Ligeså ved den grønne, så nedløb her kan absolut lade sig gøre - det ser bare ikke pænt ud.

På ydersiden er der for så vidt frit slag i bolledejen mht placering.
Jeg vil umiddelbart placere et neløb ved hvert hjørne. På ydersiden kunne jeg nok også forledes til at placere et midt på, på den 25 m lange side.

Det er udelukkende en skønsmæssig vurdering, men et mener jeg er sikkert, du kan ikke nøjes med den blå og den røde.

Mvh. Carsten.
Citat fra majkat

Hej,

Planlægger tagrender og nedløb til den gamle lade, og har bevæbnet mig med brochurer fra 3 forskellige leverandører. Nu sidder jeg og klør mig lidt i nakken.

Første brochure siger, at der må være maks. 6 meter mellem nedløb fra taget.

Den anden siger at der må være maks. 8 meter mellem nedløb, og der skal være mindst 2 nedløb pr. tagflade.

Den tredje nævner noget om ekspansion ved tagrender hvor der er over 18 meter mellem nedløbene/18 meter total længde, men siger i øvrigt intet om maks. afstande.

Er der nogen der ved hvad div. standarder siger om emnet? Og kan i evt. gætte om "en tagflade" i nr. 2 gælder for alle "rigtige" flader, eller om 2 flader, hvor renderne sidder sammen med et hjørnstykke, tæller som een?

Tak for ethvert input.


Du kan også vælge at "gå op" i dim. og derved kan du måske sparre et nedløb. Så er spørgsmålet jo bare om det bliver kønnere af det ( stor rende/nedløb)
Der er altså flere faktorer der spiller ind.

Mvh
CZP
som anbefaler Islandske naturprodukter fra:
www.natur-produkter.dk/sb
Hvis de vælger en plast løsning fra feks. Plastmo er det rigtigt at du skal huske ekspantions stykkerne når det er over 18 m.

Det er fordi plastik udvider sig en hel del i varme..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis