Glasfiberstøbning

Hej med jer

Jeg har lige købt en faaborg 20" som jeg godt kunne tænke. Mig at støbe nyt cokpit i, men det er sandt for dyden ikke meget jeg har kunnet finde, om Glasfiberstøbning. Jeg har prøvet forhandler-biblotek-Google-og jubii. Men uden at finde noget brugbart så nu er mit håb. At i på lav-det-selv.dk kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Ny bruger
Ole Lassen
[email protected]

Kan du drømme det. Kan du også gøre det.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra vendborg

Hej med jer

Jeg har lige købt en faaborg 20" som jeg godt kunne tænke. Mig at støbe nyt cokpit i, men det er sandt for dyden ikke meget jeg har kunnet finde, om Glasfiberstøbning. Jeg har prøvet forhandler-biblotek-Google-og jubii. Men uden at finde noget brugbart så nu er mit håb. At i på lav-det-selv.dk kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Ny bruger
Ole Lassen
[email protected]
Hej Ole.

Gasfiber støbning er meget let, men kræver omhyggelighed. Der er jo 2 materialer, som skal forenes, nemlig glasfibermåtte og polyester. Det går i al sin enkelhed ud på at indarbejde polyesteren i måtten, så den er totalt gennemvædet og alle luftblærer er rullet ud . Den skal virke gennemsigtig.(specialværktøj fås hvor man køber materialerne ). Når du siger støbe et nyt cockpit, hvad betyder det så ? Vil du skære det gamle ud, lave en form og så støbe et nyt, som lamineres ind. Eller vil du opbygge noget i f.eks. fine'r, og så lægge fiber uden på ?. Det første projekt er jo noget omfattende, og vedr. det andet, så ville jeg bruge epoxy, det giver meget mindre efterarbejde med finish. Epoxy er giftigt, og må, for din egen skyld, kun anvendes, hvor der er stor luftudskiftning, eller du bærer friskluftmaske.
Yderligere spørgsmål bevares gerne.cool

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Husk temperaturen....

Glasfiber kræver varme for at hærde ordentligt op.

Kik lige her.. http://www.gel-top.dk/
de sælger materialer til glasfiber støbning og der er lidt inspiration at hente.

MVH Njord
For lige at rette en gammel misforståelse:
Det er ikke mere farligt at arbejde med epoxy end med poylester. Epoxy indeholder ingen opløsningsmidler, så du behøver ikke anvende åndedrætsværn MEN SØRG FOR AT ANVENDE HANDSKER. De moderne epoxytyper er ikke cancerfremkaldende som de var for 20 år siden.
Polyester indeholder styren som bekendt, der som alle andre opløsningsmidler reducerer de tilbageværende hjernecellers antal.. Og du skal stadig huske at anvende handsker.!
Citat fra Axel

For lige at rette en gammel misforståelse:
Det er ikke mere farligt at arbejde med epoxy end med poylester. Epoxy indeholder ingen opløsningsmidler, så du behøver ikke anvende åndedrætsværn MEN SØRG FOR AT ANVENDE HANDSKER. De moderne epoxytyper er ikke cancerfremkaldende som de var for 20 år siden.
Polyester indeholder styren som bekendt, der som alle andre opløsningsmidler reducerer de tilbageværende hjernecellers antal.. Og du skal stadig huske at anvende handsker.!

RETTELSE....
selv moderne epoxy typer er KRÆFT fremkaldende klasse A ved kontakt...
og det kan give livsvarig epoxy allergi !!!!!!!!!!!!
med polyester skal man også tage sine forholdsregler.
Annonce
Citat fra jsø

RETTELSE....
selv moderne epoxy typer er KRÆFT fremkaldende klasse A ved kontakt...
og det kan give livsvarig epoxy allergi !!!!!!!!!!!!
med polyester skal man også tage sine forholdsregler.

Det er delvist rigtigt had du siger. Nogle typer hærdere til epoxy som du pt. kan købe på markedet kan være allergifremkaldende - jeg tror ikke der er noget produkt tilbage på markedet der er kræftfremkaldende. Aromatiske hærdere var på markedet for mange år siden, og helt ærligt kan jeg ikke huske jeg har set en eneste sælge den type mere. Men jeg har på fornemmelsen du måske er mere polyestermand, og der plejer man bruge det argument som undskyldning for at sniffe lidt styren istedet :-)
Begge produkter har fordele og ulemper. Epoxy er grundlæggende en stærkere lim - polyester er nemt at arbejde med da det hærder stort set uanset hvad.
jeg er i en glasfiber reperations afdeling. hvor vi bruger epoxy resin
jeg tror ikke at de på verdens største møllevinge fabrik tager fejl.
hvor har du taget dit epoxy certefikat henne ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også