installation af vaskemaskine

Hej!
Jeg har idag købt en ny (brugt) vaskemaskine. Troede naivt jeg bare lige vupti kunne sætte ledningerne i der, hvor den gamle vaskemaskines var. Altså blå ttil blå, brun til brun, jord til jord... nu er problemet-
min gamle Miele har to sorte ledninger. Den nye Blomberg har kun en sort- altså en ledning mere!
Hvad gør jeg? tilkalder en elektriker? Jeg har bare brug for at kunne vaske så hurtigt som muligt- havde håbet jeg bare kunne skrue lidt og vaske i aften!
Håber nogen har et godt råd- Mvh Marianne
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Marianne,

Nu er jeg lidt i tvivl; du skriver at den gamle Miele har to sorte og den nye kun har én. Hvilke farver / antal ledninger har de?

Umiddelbart kunne jeg forestille mig at den gamle maskine er tilsluttet 400V hvor den nye kan nøjes med 230V. Hvis det er tilfældet, så skal du passe gevaldigt på....

Men skriv engang hvordan og hvorledes med farver og ledere; så prøver vi at tage den derfra.

Mvh.
Steinaa - Elektriker
Hej Steinaa.
Den gamle Miele har fem ledninger: brun, blå, gul/grøn (jord) og TO sorte.
den nye Blomberg har kun fire: brun, blå, sort og gul/grøn.
Ham jeg købte den af sagde den var på kraft? Det ser lidt rodet ud med alle de ledninger, for der er også tilsluttet en tørretumbler, men den skal jo blive siddende hvor den er tilsluttet.
Mvh Marianne
Godtså.

Din nye maskine kører ganske rigtigt på kraft, men det er så spørgsmålet om den kører på to faser og nul eller på tre faser. Hvis du skruer bagbeklædningen af maskinen og kigger på de klemmer ledningen er skruet i, så burde du kunne finde ud af det. Du kan evt. være heldig at der er et ledningsdiagram på bagsiden af maskinen, men jeg synes at du skal gøre dig selv den tjeneste at skrue bagbeklædningen af alligevel.

Du skal så kigge efter betegnelser så som L1, L2, L3, N og en cirkel med nogle streger i (jord).

Hvis maskinen kører på to faser og nul og tilledningen er monteret "korrekt", så følger du farve og bruger kun den ene sorte. Hvis maskinen kører på tre faser skal du køre gul/grøn til gul/grøn, brun til brun, sort til den ene sorte og blå til den anden sorte; stadig givet at tilledningen er monteret korrekt.

Hvis du er den mindste smule i tvivl, SÅ LAD VÆRE!!! Ellers kan du risikere at brænde maskineriet af.

Mvh.
Steinaa
Hej Steinaa!
Der er ganske rigtigt et diagram bag på maskinen. Men som du så rigtigt skriver- "er du den mindste smule i tvivl..."- så jeg venter til i morgen og får min elektriker til at montere den. Hellere endnu en dag med vask i hånden end en afbrændt maskine!
Mange tak for hjælpen!
Mvh Marianne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis