Montering af magnet

Hej båd-folk (primært jer medkend skab til ældre motorer)

Grundet start problemer, har jeg haft afmonteret min magnet og haft den til service.

Da min manual ikke fortalte noget om afmontering eller montering, så jeg forsøgte af følge en vejledning fra en Albin-motor.

Jeg satte motoren i top position og afmoterede magneten.
- den ene billed viser den afmoterede magnet
Jeg satte et mærke på mit svinghjul og har ikke rørt det siden.
Jeg indleverede magneten til service og fik den retur.
Jeg har klippet en ny pakning og vil gerne montere den, men ....

- hvis man ser på billed 2, der ikke blev så godt som ønsket, så kan man se et tandhjul med nogle "hule søm-agtige tingster' 2 stykker. Modsat tandhjulet sidder ligeledes 2 "hule søm_agtige tingester".

Er det meningen af de 2 firkantede klodser på magneten skal være placeret imellem de 2 "hule søm agtige tingester", det tror jeg nemlig ikke de var før jeg afmonterede magneten, og dette kan måske være årsagen til start-problemmerne.

På billederne kan man se den tidligere placering

Er der nogle der tør komme med et forslag, - skal jeg blot montere magneten som den sad, da jeg afmonterede den, eller placerede de frikantede klodser mellem og "hule søm agtige tingester"

På forhånd tak.

NB. - min motor en en gammel 6 HK Korsør

På forhånd tak.

>>Hilsen Lars cool
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Lars.
Måske kan dette hjælpe dig.
Billede nr 2 kan jeg ikke se, men du må kunne se hvordan du monterer, så medbringerne i motoren trækker magneten rundt, umiddelbart ser det ud til.der er 2 muligheder.
Din motor er 4-takts og den tænder derfor hveranden gang stemplet er næsten i top, hveranden gang udstødning ud, hveranden gang kompression.
Med tændrøret ude bør du kunne mærke, hvornår der kommer kompression. I dette taktslag skal magneten give en gnist. Når du drejer rundt på din magnet, vil du mærke et smæk indeni, det er et smæk, som får magneten til et øjeblik at dreje meget hurtigt, og generere en gnist, nu skal magneten så monteres, så smækket kommer, når stemlet er ca. i top. Ikke så kompliceret, da den anden monteringsmulighed er hele 180 gr. væk. Kan du ikke mærke kompressionen må du fjerne dækslet der dækker ventilerne, hvis du drejer motoren, kan du se dem arbejde. Når udstødningen sker går stemplet op og udstøningsventilen løftes, når stemplet går ned igen suges luft/benzin ind,indsugningsventil åbnes,udst. lukket, når stemlet går op igen, skal der dannes kompression og begge ventiler forbliver lukkede. Når stemplet er ca. i top kommer så gnisten. Derefter presses stemlet ned med begge ventiler lukket , osv.osv.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis