Hvilken sokkelmaling

Jeg skal til at male min nye sokkel, dvs den har stået og tørret det sidste ½ år...
Men nu skal den males, men der findes jo adskillige forskellige produkter. Er der nogen der vil dele deres erfaringer med produktvalg - hvad er mest holdbart osv.
På forhånd tak
Jens
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens

- Undrer mig over, at du vil male en nypudset sokkel-
Kan du forklare årsagen lidt nærmere, så tror jeg at svarene kommer.

Hilsen retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

øh - det troede jeg at man burde for at forlænge holdbarheden. Både hus og sokkel er pudset op i kalkmørtel (ingen cement) fordi selve huset skulle kalkes.
Og så tror jeg at det bliver flot med en sort sokkel, nu hvor facaderne er blevet kalket.

Hvad er grunden til at du ikke ville male en pudset sokkel ?

Ud fra det jeg har surfet mig til indtil videre er der mindst 2 typer, tjærebaserede og akrylbaserede men der er måske flere typer, og så blev jeg i tvivl om fordele og ulemper ved de forskellige typer - jeg vil jo helst gøre det ordentligt.

mvh
Jens
Hej igen,

I første omgang troede jeg at det var en Alm. sokkel, pudset i cementmørtel.
Nypudset; Altså vedligeholdelsesfri de næste 20-? År.

-Herfor min undren-

Dit projekt, er jo helt og aldeles anderledes. Jeg forstår sagtens, at det skal laves ordentligt.
Dit valg af kalkmørtel, viser klart at du har styr på tingene.
Sokkel malingen/farven skal matche den flotte silkematte kalkoverflade.
http://www.gamle-huse.dk/?m=38

Jeg er selv stor beundrer af hvidkalkede bygninger med tjærede sokler.
Når tingene er velholdte, findes her vel ikke noget kønnere.
-Men kræver det ikke en masse arbejdstimer- Hvert år- ?

Håber her er nogle som vil dele deres erfaringer med dig.
Et spændende projekt.......... Jeg har desværre ikke den fornødne ekspertise eller erfaring på området.
Men med alle de flotte huse vi har i DK...............................
Må svarene ligge lige om hjørnet.

-Følger meget interesseret med på sidelinien-

Held og lykke Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej Retro.
Tak for interessen, nu håber jeg bare at andre kan kaste lidt lys over sagen for mig.
Hvad er fundamentet lavet af?

Jeg fandt nedenstående på www.raadvad.dk :
Pudset sokkel i tegl
Før cementens udbredelse bestod pudsen af kalkmørtel, eventuelt forstærket med hydraulisk kalk. Den pudsede og kalkede sokkel kunne fremstå som et smukt arkitektonisk element. De svage kalkmørtler skades forholdsvis let af stød og slag, ligesom en uheldig kombination af opfugtning og frost kane være fatal. Kalkmørtlen i form af den kalkede puds kan betragtes som et offerlag, der beskytter og holder murværket tørt. Det er særlig vigtigt at have et offerlag, hvis teglstenene ikke er tilstrækkeligt hårdtbrændte. Sokkelpudsen i kalkmørtel er svag, og kan derfor relativt nemt udbedres - frem for at skulle reparere i selve murværket.

Fra sidst i 1800 tallet blev brugen at det nye opfundne produkt, portlandcement, udbredt. De nye cementholdige mørtler er stærke og kan modstå slid og stød fra trafik og lignende, og de kan være rimeligt frostsikre. De stærkere pudstyper er ikke ideelle at kalke på, hvilket den samtidige udvikling af stærkere malingstyper har rådet bod på.
Denne udvikling har desværre samtidigt gjort sokkelbehandlingen mindre diffusionsåben med deraf afledte skader.

Hvis det er muret eller markstens sokkel bør du vælge en diffusionsåben overflade. Asfalt er ikke diffusions åben.

Mvh Thomas

Huset er fra 30'erne. Fundamentet er lavet i skønneste murermesterbeton, dvs ca 40% flintestensknolde, enkelte marksten og resten beton - men ingen synlige sten.
Meget hårdt - vi skrællede ca 10 cm af toppen, for at sænke sokkel kanten. Jeg har aldrig set så mange smadrede mejsler...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også