Sandkasse sand

Er det noget specielt sand man bruger til det. Man kan jo ikke bruge det fra stranden, det kan jo ikke formes. Men er der noget sand specielt til formålet.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ER strandsand man benytter. Men det er dyrt at købe i sække. Find en grusgrav eller lignende hvor du selv kan hente det i en trailer/bag i bilen. I Kolding koster det 80,- for en trailer fuld. 3 sække koster over 100,-
OK. så køber jeg noget strandsand. Men jeg kan da ikke forstille mig at der kan bygges et sand slot af fint og MEGET løst sand.

eller er det mig der tænker på noget helt forkert.
Tjaaa, jeg har ikke megen fidus til det der fine strandsand.

Vi har fyldt podens sandkasse med ganske almindeligt stabilgrus. Det fungerer altså noget bedre, synes jeg, -og poden ;-) Det holder bedre på fugtigheden.

Men jeg skal da ikke udelukke, at det måske er uhensigtsmæssigt i en sandmølle e.lign. Men en sådan er han slet kke stor nok til at bruge endnu, så vi nøjes med at lave figurer eller kaste med det og her er grus altså bedre!

Rikke

s3it

Rikke skriver at hun har brugt stabilgrus - forhåbentlig mener hun vasket sand, da stabil grus er beregnet til at lægge nederst i indkørsler. Stabil grus indeholder ler og sten i op til ø40 mm. Vasket sand er uden ler og sviner dermed ikke ret meget.
Jeg har brugt strandsand i selve sandkassen og vasket sand på legepladsen. Strandsand er sværere at bygge slotte af (med mindre man fugter det løbende). Valget af sandtype afhænger af hvad man vil kunne : sandmølle/sandslot - ren/mindre rent sand.
Annonce
Det sand man køber fra grusgrav/mørtelværk er ikke taget direkte fra stranden og puttet i poser.
Der er sørget for at kornstørrelserne (kornkurven) er tilpasset således at sandet kan "pakkes" bedst muligt. Det vil sige at kornene passer ind mellem hindanden uden at der er overvægt af en kornstørrelse.
Derfor er sand direkte fra stranden ikke optimalt til at bygge sandslot med. Køber du sand i en pose eller løs vægt vil det være meget bedre til at lege med. Ligesom det holder bedre på vandet og fugten.
Desuden undersøges sandet for alskens andre sager.
Jeg har en stor sandkasse med alm. strandsand og tre raske drenge der på ingen måde har problemer med at bygge sandslotte m.v. Det kræver selvfølgelig at der er nok sand i (så det nederste sand er halvfugtigt).

Jeg kan godt se, at man muligvis kan komme i problemer med en plastic-sandkasse med 5-10 cm sand.

De leger også ofte i grusbunken, men er mest glade for sandkassen - alm. grus kan være hårdt at kravle rundt i for de små bare knæ....
Brug alm sand. Ikke bakkesand. Det klumper er altid våd og sviner
@Hans Hansen--> Er det så sand der er hentet på stranden eller er det noget du har købt?
Mit indlæg var et forsøg på at give dig ret - det er købt i en grusgrav (og lugter dermed ikke af tang m.v.).

Når man henter en trailerfuld er det meget billigt.... og fint til sandslotte m.v.

Det er mest grusen jeg ikke er så glad for med bare børne ben.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis