Egetræ til forstærkerkabinet

Jeg skal til at bygge et kabinet til en gammel rørforstærker. Det skal laves i massivt egetræ for at give det et "retro-look", og det skal jo selvsagt se pænt ud - ingen knaster osv.
Er der nogen, der ved, hvor man får fat i sådan noget?

Mvh Wummi
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal have anskaffet noget godt egetræ, er det absolutte bedste sted et mindre snedkeri. Her har de en masse stumper til at stå i hjørnerne.

Nu holder du på at bruge egetræ. Men hvad med at kigge på ask, bøg, ahorn m.fl., når du nu har fundet det rigtige snedkeri. Der findes masser af fine træsorter uden knaster, som kunne bruges til din rørforstærker.

Svend Erik

Bygningssnedker

Citat fra wummi

Jeg skal til at bygge et kabinet til en gammel rørforstærker. Det skal laves i massivt egetræ for at give det et "retro-look", og det skal jo selvsagt se pænt ud - ingen knaster osv.
Er der nogen, der ved, hvor man får fat i sådan noget?

Mvh Wummi

Det mest korekte vil nok være at bygge den i Bøg eller ask som Svend Erik henviser til, men har du tænkt på at den vil blive ret tung, for hvis du vil lave den i eks. 10mm. skal du passe på når du skære og bearbejder det da det i denne tykkelse har tendens til at flække.
Held og lykke med projektet.

V.h. Hånværkeren smile
Tak til jer begge for hurtige svar...

Næh, jeg har egentlig ikke tænkt over andre træsorter. Fik idéen med egetræ fra en god vens guitarforstærker, som var virkelig flot lavet i eg og med "gammeldags" vippekontakter og drejeknapper.

Men nu kommer jeg da helt i tvivl. Er nogle af de andre træsorter bedre? Eg er såvidt jeg har forstået en forholdsvis hård træsort, og dermed sværere at arbejde med, eller...? Er nogle af de andre nemmere? Er det kun eg, som flækker nemt i f.eks 10mm tykkelse?

Og vægten er ikke så stort et problem... smile
Til Wummi:

Først kan jeg oplyse dig, at mine SA-højttalere er udført i ægte ahorntræ. Andre hi-fi-produkter kan, hvis du har lagt mærke til det, fås i netop ahorn.

Ahorn er en træsort, som fremstår meget lyst og med let åretegning. Netop denne træsort vil være et mere klædeligt valg til kabinet. Jeg ville ikke vælge egetræ. Her er ahorn en lidt "finere" træsort, som kan bearbejdes til en fin og glat overflade. Det kan eg ikke på samme måde, fordi den er mere grovporret og åbent.

Jeg har som snedker gennem årene arbejdet med rigtig mange træsorter. Der er stor forskel på, hvor let træet brækker, flækker, revner osv. For at undgå at fx træet revner, når du skal skrue noget fast/sammen, drejer det sig om ALTID at bore for med et korrekt str. i bor.

Lige til sidst med en idé: Hvad med at indlægge et stykke glas eller akryl i toppen af kabinettet? En rørforstærker er jo én, der også henvender sig til øjnene.

Svend Erik

Bygningssnedker

Til Svend Erik:

Igen tak for rådene - også betryggende at høre, at du er fagmand på området. Og det bliver vist ahorn i stedet for wink
Og en super idé med glas- eller akrylpladen. Det ER nemlig også et spørgsmål om øjnene, og de gammeldags rør giver et varmt lys fra sig. Kan næsten ikke vente med at komme i gang.

Igen tusind tak
Hej Wummi.

Undskyld jeg blander mig. En rørforstærker laver mig bekendt en hulens masse varme. Føler mig meget overbevist om at klar acryl i låget af kassen blot meget hurtigt vil ende nede på chassiet som en blød masse. Det er ikke for sjov at gamle klasse AB rørforstærkere over ca. 10 wats udgangseffekt havde et metalgitter omkring glaskolberne af rørene. Hvis det er er en klasse A forstærker bliver problemet bare meget værre. Tænk lige over det.

God byggelyst og brænd ikke fingrene. Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis