kalkning: reparere bund , god vedhæftning

Hej med jer,

Skal nu igang med årets kalkning. Mit murværk har flere steder fået frostskader og der mangler lidt puds og skaller af enkelte mursten.

Nu vil jeg gerne vide hvordan jeg skal reparere pudset før kalkningen så det hænger ved.

Jeg har tidligere lavet nogle lappeløsninger hvor jeg har brugt almindelig bakksesandsmørtel og lidt sand/cement, men det er som om at kalken overhovedet ikek vil binde til den form for underlag.

Hvad skal jeg bruge: En speciel kalkmørtel, strandsandsmørtel eller så lidt cement som muligt?

Jeg er meget i vildrede, så alle erfaringer/råd modtages med tak.

- Peter
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra peter m

Hej med jer,
Hvad skal jeg bruge: En speciel kalkmørtel, strandsandsmørtel eller så lidt cement som muligt?

Jeg er meget i vildrede, så alle erfaringer/råd modtages med tak.

- Peter


-Du ved jo allerede det hele selv- biggrin

Strand eller bakkemørtel er helt OK.
1 del cement til 9 dele mørtel, -Så er du kørende-

Det eneste som måske kan bekymre, -hvorfor du har frostskader- ?

Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej Retro

Din opskrift lyder præcis som det jeg tidligere har brugt, og det er en stærk blanding som også bliver siddende.

Problemet er bare at kalken ikke vil hænge ved det!!! Den preller nærmest af og områderne kan aldrig kalkes helt hvide som resten af murværket.

Har du selv været i stand til at kalke (ikke male) den form for puds?

Hvad har andre gjort i samme tilfælde???

(grunden til frostskader: Manglende tagrender og gammelt murværk!!!) (tagrenderne er et sted dernede på 'to do' listen)

Peter
Hej Peter m

På spørgsmålet, om jeg selv er i stand til at kalke, -ikke male- på ovennævnte blandingsforhold. Er svaret entydigt -ja-

Se udvendig puds;
http://www.aalborg-portland.dk/ap15.html

Jeg sidder lidt og spekulerer på, hvad her så er galt.
Glitpudser du ?
Filtser eller river du overfladen med pudsebrædt ?
Hvad med lagtykkelsen ?
Har du prøvet med kalkbinder ?

Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej igen,

Jeg river overfladen let med et lille pudsebræt for at få rep. til at ligne resten af facaden. Synes næsten jeg er nødt til det.

Tykkelsen svinger lidt. Alt fra 1 mm til 2 cm. Troede egentlig ikek at det havde noget at sige når det var forholdsvis beskedne tykkelser.

Kalkbinder kender jeg ikke - hvad er det?

- Peter
Hej igen

Med de lagtykkelser, har du ret. - Ingen betydning-
Ville bare lige sikre mig at vi ikke var oppe i noget grovere.
Problemet isoleret set, er jo stort nok, vi skulle jo nødigt snakke forbi hinanden.

Kalkbinder; http://www.skalflex.dk/produkter/grundere/Beto_Kalkbinder.htm


Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også