Buet fodpanel

Jeg er den glade ejer af en buet karnap. Da jeg er ved at renovere stuen, og i den forbindelse udskifter alle fodpaneler, så vil jeg gerne høre om nogen kan fortælle mig, hvordan jeg får en kraftig almueliste til at bue.
Hvis karnappens bue blev ført videre til en fuld cirkel, ville det nok svare til en cirkel med en diameter omkring 4 meter.
Såvidt jeg kan se gennem malingen på det eksisterende fodpanel i karnappen, så er den lavet af 4-5 stykker der er sat pænt sammen. Og disse 4-5 stykker er så hver især blevet gjort en lille smule krumme. Men hvordan?

/Jan
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
godt spørgsmål - er selv spændt på den rigtige løsning.

Har dog selv et forslag som går på at der bag på fodpanelet er skåret en række rille, der medvirker til at panelet kan bøjes en smule. Det er bl.a. den måde man kan bøje mdf-plader på hvis man f.eks. bruger dem til møbler eller lign.
Jeg ved ikke om der er riller bagpå, men det lyder da som en mulighed. Jeg har ikke turdet pille den af, da jeg ikke kan gøre det uden at ødelægge den. Og skulle det nu vise sig at jeg ikke kan gøre det efter, så skulle pokker da stå i at have spoleret den :-)

Jeg har selv en ide om, at det muligvis kunne gøres ved at gennembløde et stykke fodpanel (40 centimeter måske) grundigt i vand, og lægge den ovenpå en form, med samme krumning som karnappen. Og så over nogle dage tvinge den i facon ved at belaste den med vægt ude i den ene ende (og fastspændt i den anden ende naturligvis). Men det er kun et gæt. Jeg kan selvfølgelig også bare prøve. Det værste der kan ske er jo at man lærer noget...

/Jan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa til de to spændte.

Vil gætte på at stykkerne er dampet, så kan de følge rundingen i karnappen.

Hvordan: I kan lave en simpel kasse af billige forskallingsbrædder, eks. (set fra enden) 2 brædder bred * 2 brædder høj i den længde lidt over den længde jeres paneler har. Husk at have en lille sprække mellem samlingerne da træet, kassen er lavet af udvider sig. Midt i bunden af kassen bores et hul hvor dampen føres ind gennem en slange fra en gammel fløjtekeddel. Panelet lægges ind på strøer og enderne lukkes med et gammelt lagen eller jutesæk der lægges over endehullerne. Tænd op under kedlen (med vand i) og damp et panel. Mens træet er varmt kan det så monteres (klemmes ud) i rundingen og spires eller skrues fast.

Tiden et stykke skal dampes må i prøve jer frem til med et stykke affaldstræ da den afhænger af mængden af damp der produseres og træets tykkelse samt type. Eks. er bøg lettere at dampe end gran/fyr.

Slangen i bruger kan passende være en gammel kølerslange med en diameter der passer over tuden på kedlen uden fløjte. Undgå plastikslange, det smelter bare.

Husk også at undgå træ med knaster til jeres paneler.

Spørg hvis der er noget i ej forstår.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif,

Hvis Stark kunne finde ud af at holde åbent kl 23, ville jeg allerede være i gang.

Tak for dit svar. Jeg prøver dit forslag. Jeg vil tro at der skal dampes pænt meget, når der er tale om en 13 centimeter høj almueliste.

/Jan
Hejsa igen Jan.

Det er tykkelsen af træet der er afgørende. Prøv en 1/2 times tid først. Hellere for meget end for lidt.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også