Fjernelse af blomsterløg

Hej med jer

Jeg har sidste år udvidet min græsplæne til at omfatte et tidligere prydbed, hvori der stod alt i forskellige stauder og blomsterløg. De fik så følelsen af en buskrydder & fræser i efterårsgave, og i år står min 'nye' græsplæne rimelig pæn smile

Problemet - så at sige - er de blomsterløg, som fræseren har moslet rundt over det hele, og som jeg til sidst opgav at samle sammen.

Resultatet er naturligvis, at plænen visse steder er fyldt med tulipaner, påskeliljer osv, og det ser ikke videre fornemt ud midt i plænen.

Kan jeg med nogen held gifte løgene ihjel - i så fald - hvilken gift skal jeg anvende?

Eller er der nogen der har en non-toxic løsning på problemet, som ikke indebærer at jeg skal underminere plænen wink

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kører bare en tur med plæneklipperen, så slipper du for tulipaner, skillaer, perlehyazinter og andet ukrudt. Hvis du klipper bladene af, kan de ikke samle næring til næste år, og så er de væk.

Hvis du bruger gift, laver du pletter i plænen, det tager nok også noget af det fornemme.

Angående din underskrift - så kunne det jo også være en vinkel til venstre. Verden er ikke sort/hvid

Green

Tak for råd - jeg kører en extra tur med slåmaskinen, og håber på de mister kræfterne til næste år.

Iøvrigt - right er ment som 'rigtig' og ikke 'højre' - men det var du vel klar over...wink

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
vi havde samme problem. Og vi slog bare plænen den ene gang om ugen. og de kom aldrig og efter få år kommer der næsten ingen.
Ja jeg kan godt lide at I kalder de forårsløg der blomstrer i græsplænen om foråret for ukrudt og problemer.
Meningen med græsplænen er vel netop, at den er fyldt med forårsløg der står i blomst, og skaber glæde i Marts-Maj
Og når skidtet ( ukrudtet ) er visnet ned, slår man sin græsplæne for første gang, mvh Benny.cool cool cool cool

Benny N.
He-he, fruen vil mene du har ret Benny biggrin

Jeg er dog af den overbevisning, at min nye plæne skal have maksimale vækstbetingelser fra starten af. At det så nok betyder mindre om blomsterne får lov at stå lidt hen i maj måned, har selvsamme frue naturligvis ikke fået at vide...wink

Jeg satser på at Jonsered'en kan gøre arbejdet for mig.

Jeg melder tilbage til næste år om det har hjulpet.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg er helt enig med Benny, men hvis man nu ikke vil flytte de små løgplanter ud i bedene, så kan en slåmaskine ordne "problemet"

Egentlig mente jeg mit første indlæg lidt sarkastisk, i min have får alt med pæne blomster lov til at gro, med mindre at det er skvallerkål eller mælkebøtter. I år har jeg dog lovet mig selv at mælkebøtterene kan få lov til at gro ude langs vejen.

Vi er forskellige som haveejere, se bare tråden om Vorterod, og der skal være plads til os allesammen.

"there is more, than right or wrong"

Green

Jamen Green - jeg mente det skam også sarkastisk. Det er bare ikke altid let at nedfælde på skrift. Jeg må gøre mig mere umage. No harm - no fowl.

Mht. skvalderkål, så synes jeg faktisk den er ganske pæn og fremragende som bunddække i 'vilde' områder. Problemet er selvfølgelig at begrænse dens vækst.

Og det sidste har du da så evigt ret i.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg slår liliekonvaller og høstanemoner som prøver at undslippe mit stauderbed. Men jeg plejer at bruge en time på at flytte dem ud i yderområderene inden Stiga gører resten over.

Jeg har gennem årene brugt ret meget tid på at flytte alle de små løg ud hvor de gerne må gro. Og lige nu kan man se resultatet, det vælter op, og er helt vildt pænt.

Green

Åh bare det var os, vi planter forårsblomsterløg ud over hele græsset hvert år. Vi glæder os over de tidlige forårsbebudere. Men mindre man har et Lind & Risør/eurodanhus, så er det "noget andet"

Disse forårsløg tager IKKE livet af græsset!

 

Har et 40 år gammelt træhus, men derfor må stauderbedet gerne blive der hvor jeg har planlagt det, bare sådan nogenlunde.

Liliekonvaller og høstanemoner vil meget gerne ud og ødelægge græsplænen, derfor bliver de slået. Hvis perlehyazinter eller hundetand forviller sig ud i plænen, så bliver de flyttet, også selv om det betyder at min plæne har nogle firkantede pletter for tiden.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis