Adskille start- og brugsbatteri

Hej,
Jeg er ny i dette fantastiskt informative forum.
Har en Poca IV med en 20 HK Bukh DV20. Den har to batterier, som hidtil bare har været forbundet sammen. Det er 2 x 110 Amp. Jeg ønsker at adskille start- og forbrug. Jeg har fundet ud af ved at kigge her i Forum, at jeg skal bruge et Septor skillerelæ - såvidt så godt. Men kører jeg bare startbatterier med plus ned til startermotoren og fælles stel med det andet batteri ? Hvad med startrelæét - er det ligemeget hvor det får plus fra ?.
Er der evt. een som ligger inde med en skematisk oversigt ?.
Jeg vil samtidig fastmontere en 12v lader som - via Septor skillerelæét kan lade på batterierne, når vi ligger i havn - noget særligt jeg skal være opmærksom på her ? Jeg bygger 220v fast ind i båden - jvf. de meget fine beskrivelser som ligger her i forum.
Jeg siger på forhånd tak for gode råd - og må i have en fantastisk sæson !
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der findes flere informative ikke dyre bøger om emnet, kan anbefales, da du jo gerne vil selv.
min ligger i båden, og jeg kan desv. ikke huske, hvad den hedder. Men der er i alle fald 2 stk.
1 stk råd, som du ikke beder om, sæt nu aldrig alt lys på samme sikring.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg lånte "El om Bord" isbn 87-7832-039-9 et par "perioder" via biblioteket. Da denne lille håndbog til stadighed gav svar på mine egne spørgsmål, og samtidig fortalte om mine hidtige fejl - ja så bestilte jeg den hjem via boghandleren. For 120 kr. gode råd, herunder de diagrammer som du efterlyser i ovenstående. Men som svar på lidt af ovenstående: En septor adskiller ladestrøm enten fra generator eller lader. Du forbinder startmotor til det ene batteri, og forbrug til det andet.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej,
Tak for svarene - jeg vil bestille den lille bog.

Med venlig hilsen

Vangsøe

Vangsoe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis