Understøbning??

Hej alle

Jeg skal have gulvvarme i vores kælder, og skal i den forbindelse have understøbt soklen.

Er der nogle der vil dele deres erfaringer med dette KÆMPE projekt.
Jeg er interesseret i at vide hvordan man gør.

Venlig hilsen

Kim

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Er selv igang med noget ligende. Jeg er ved at grave 1 meter ned og understøbe fundamentet. Der bliver fjernet ca. 65 m3 jord.

Du skal nok lige tænke en ekstra gang over dette projekt, har du nogen til at hjælpe dig? hvor meget skal du grave af?

Søren
Der skal ca graves 30 cm af, så det er ikke så meget, som det du er i gang med.
Du bruger vel fundablokke eller hvad?

Jeg har snakket med en murer om det, men ville bare høre nogle alternative måder at gøre det på.

Jeg graver de 30 cm ud under soklen i en længde af ca 50 cm. Jeg lægger en plade skråt ned og fylder hullet med beton. Derefter rejser jeg pladen, så den står lodret, og betonen presses op under soklen.

Hilsen

Kim

 

Jeg er lidt usikker på din metode. Hvis man bruger beton til at udstøbe med, skal det helst laves af 2 omgange. Først støber du op til ca. 5 under sokkel. Når det er tørt skal du fylde ud med en beton der er jordfugtig. Ellers kan du ikke være sikker på at der er kontakt når betonen svinder under tørring.

Alternativet er at mure op med fundablokke eller hårdtbrændte mursten. Eller måske lecamursten. Her kan man fuge under med det samme.
Har du forsøgt med søgefunktionen ?. Det har været here flere gange.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Knaldperle

Hvad menes der med jordfugtig beton? er stødt på det flere gange, og undret mig over hvad det betyder :-)

 

mutaka-> Det med at lægge en plad skråt og så presse pladen op, det kan du godt glemme, det kommer aldrig til at slutte tæt nok.

Jeg har lavet nogle kasser der er 1 meter bred, 1 meter høj. I toppen af pladen er der et skråt stykke på 25 cm, der er monteret i 45 grader.

Du skal støbe op så der er ca. 20-40 mm op til det eksisterende fundament, der efter skal det hærde i nogle dage. Så skal du have fat i noget der hedder ekspanderende beton, jeg bruger Sika Grout 212.

Nu ved jeg ikke hvor meget vand du har ved dig, men hos mig står der temligt meget vand, derfor ville jeg få store problemer med at få det tæt hvis jeg havde brugt fundablokke, da det er meget svært at få betonen ud i alle kroge.

Jeg vil lige sige at jeg har en rådgivende enginøer med på det her projekt, for det første for at få noget garanti, men også for at udføre det rigtigt.

I det jeg laver, bore jeg også armerings jern op i det eksisterende fundament, der bliver støbt sammen med det nye, men det vil du nok få lidt problemer med, da du kun har 30 cm frigang.

Nu kan jeg se at dit postnummer er 7000, men du er velkommen til at komme at kikke.

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis