grundingsolie / træbeskyttelse.

confused Har været rundt og kigget på priser på grundingsolie til vores nye udendørs plankeværk i Lærk (kalmerbrædder). Hvis vi tager et eksempel Pinotex grundingsolie indeholdende middel mod råd og svamp (fungosider) og hvis vi så tager en grundingsolie fra "jem og fix" med de samme egenskaber ("Træfix"). Træfix koster ca. 1/3 af hvad Pinotex koster. Er der lige så stor kvalitetsforskel som der er prisforskel ? Bliver man bare snydt ved at købe den billige eller hvad ?

Det samme gælder også når jeg skal til at videre behandle mit plankeværk med træbeskyttelse.

Glæder mig til at få jeres tilbagemelding/kommentar og meninger.
HIlsen Petersmiley-frown.gif
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rent ud sagt "gæt en vind". Jeg har et par gange prøvet de billige kvaliteter fra Harald Nyborg/Jem&Fix for at teste kvaliteten. Og nu er det slut med det pjat. Begge gange har jeg måtte afrense og bruge noget ordentlig maling/træolie efterfølgende. Og det er spild af tid!!!!!

Men har også - desværre - prøvet nogle af de "virkeligt gode mærker", som har vist sig at være noget halvringe sjask......

Jeg er helt vild med produkterne fra Demidekk, som har en unik holdbarhed. Ligeledes er Solignum fra Bilka en overraskende god kvalitet til prisen. Bruger jeg nu på alle hegn mv. som skal males ofte aht. udseende (pga. algevækst ikke dårlig maling ;-))

Mvh.

Jan R.
[Indlæg slettet]
Et fingerpeg for grundingsolie.
Jemogfusk og onkel Harald har grundingsolie som har en lavere malerkode end Gori 22 og pinotex.
Det billige er godt til træ der ikke er udsat for meget fugt. Det beskytter primært mod udtørring af træet.

Mvh Thomas

Hej

En grundingsolie har i princippet 3 funktioner.
Sikrer mod fugtindtrængning, modvirker i en periode mod skimmel og svampe, samt giver en god bund for den videre behandling.
En grundingsolie, skal for at den er god, indeholde mellem 18-25% tørstof.
Samtidig skal molekylerne også være så små, at olien kan trænge ind i træet.
Læs f.eks linoliemolekyle.
En grundingsolie må aldrig lægge/ligge i overfladen, da den ikke har nogen vedhæftning der, det kan betyde, at når slutbehandlingen kommer på, så sidder den fast på grundingsolien, der for det første ikke har nogen vedhæftning, for det andet er den blank, og i min terminologi, afføder det en ting og det er afskalling??
Når vi bruger grundingsolie, skal vi sørge for, at olien trænger dybt ned i træet og alt overskydende olie, der bliver tilbage på overfladen bliver tørret væk med en klud, hvis uheldet er sket og der lægger/ligger hærdet olie tilbage på overfladen, slibes denne væk.
Slutbehandling skal foretages indefor 5-7 dage.
træbeskyt aldrig i direkte solskin og hvad værre er aldrig over 80% relativ luftfugtighed, og træet må ikke indeholde mere end ca. 15% fugt.
Alle de her ting skal være, simpel banal grundviden, for en sælger af træbeskyttelse, men de har bare ikke den videnconfused (generalisering)

Som en tommelfingerregel, hvis du ikke ved noget som helst, om træ og træbeskyttelse, så hold dig væk fra hjem & ..., harald ...... og hvad de ellers hedder, men frekventer, de steder, hvor de har personale, der har interresse i hvad produkterne indeholder og hvad de kan og ikke kan.

Husk lige på, at jo flere du snakker med, og flere informationer du får, jo mere forvirret bliver du, for nogle kan bedst li moren og andre datteren.
Du bevæger dig ind på et område, der er MINDST lige så farligt,
som religion rolleyes.
Gør dig dine egne erfaringer, for der er måske kun 10 fabrikker der producerer træbeskyttelse, men der 100 vis af forskellige mærker????? tankevækkende



PS: malkode har intet med produktets funktion, kvalitet eller andre ting at gøre, men kun hvilke værnemidler, den proffesionelle håndværker skal bruge, i en given situation.

Colormann
Annonce
Hej 1215.
Kan godt forstå at du er forvirret. Hvilken grundingsolie du skal bruge afhænger lidt af dit temperament og hvad du skal grunde.
Har du tid til at vente på at det tørrer/hærder er det bedste nok koldpresset linolie tilsat fungicid (meget små molekyler og holder sig flydende i lang tid, trænger derfor langt ind i træet) her får du desuden noget for pengene (tæt på 100 % tørstof)
Jeg er personlig også stor fan af trætjære el. en blanding af begge. Kræver dog lang tørretid, op til 2 uger. De hurtigtørrende oliegrundere ligger på omkring de 30% +/- lidt. og er selvfølgelig bedere end ingenting. Der kan skrives meget om oliegrundere, men har desværre ikke tid lige nu.
mvh.
Erik
www.morsmaling.dk
Kan man af det Esthers Erik skriver udelede, at man skal grunde sit træværk hvert 6. år? Eller er der mon en anden god grund til at bringe en 6 år gammel tråd op?
Skrevet af jenshøj på 22 maj 2012 08:54
Kan man af det Esthers Erik skriver udelede, at man skal grunde sit træværk hvert 6. år? Eller er der mon en anden god grund til at bringe en 6 år gammel tråd op?


Men når der nu er liv i tråden, så lad mig da nævne, at jeg har haft rigtig god erfaring med at bruge tungolie til grunding. Det er vist primært skibhandler, der har den, men Biltema har (eller havde) den også til rimelige penge.
Jeg kan godt bruge det nye indlæg fra Erik
A pro pros det med at besvare gamle tråde...

Der er vel en idé i, at indlæg ikke blot automatisk slettes efter x antal måneder. Der er blevet stillet gode spørgsmål og formuleret gode svar, som andre end spørgeren jo kan lære noget af - også måneder eller år efter. Jeg har da mange gange kunne finde virkelig relevant information i ældre forumtråde, når jeg har Googlet...

Det er jo ikke sådan, at et svar vedr. linolie, trætjære, grundingsolier eller lignende ikke kan bruges, hvis de har nogle måneder eller år på bagen. Eksempelvis linolies egenskaber har vel ikke pludselig ændret sig i løbet af et par år.

Mit indlæg er på ingen måde et surt opstød, men jeg mener blot ikke, at en tråd er "død" blot fordi den er startet for længe siden - tværtimod.

:-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også