Byg-selv foldebåd

Jeg har set en meget smart ro-båd, som ikke fylder mere end et surfbræt når det ikke er i brug, men som kan foldes ud til en meget fin og sødygtig båd. Jeg har været inde på efish.dk hvor de har båden til salg, men den koster den svimlende sum af 12.000kr! Den ser dog ud til at være rimelig let at lave selv ud af plastplader som kan købes på nettet.

Er der nogen der har tegninger liggende, eller som evt. selv har en "foldebåd"?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra jacob andersen

Jeg har set en meget smart ro-båd, som ikke fylder mere end et surfbræt når det ikke er i brug, men som kan foldes ud til en meget fin og sødygtig båd. Jeg har været inde på efish.dk hvor de har båden til salg, men den koster den svimlende sum af 12.000kr! Den ser dog ud til at være rimelig let at lave selv ud af plastplader som kan købes på nettet.

Er der nogen der har tegninger liggende, eller som evt. selv har en "foldebåd"?

Hej Jacob.
Jeg kender godt omtalte "Båd" og det er et fint lille fartøj på mindre søer og ved stranden eller som landgangs båd. Men det er IKKE en båd du kan bruge til de store ture. Nu skriver du intet om hvad du havde tænkt dig at bruge den til, men tænk dig om inden du går igang med projektet for det er og bliver et stykke "Legetøj"
Men jeg vil da gerne hører om dit projekt hvis det lykkedes for dig, det jeg kan se som det største problem vil være de steder hvor "båden" foldes, for det skal virkelig værer tæt og samtidig skal det kunne holde til at blive "knækket" utallige gange.
Jeg så typen første gang for omkring 30 år siden, den gang kaldte vi den en BANAN SKRÆLD wink

V.h Håndværkeren smile
Jeg er ivrig lystfisker og tager meget rundt til små søer og fisker gedder, hvor en lille let båd der er til at have med på taget er ideel. Den skal således ikke kunne klare den store søgang.

selve foldningen af båden havde jeg tænkt mig udført som "living hinges" (levende hængsler) som bl.a. benyttes i madkasser mv. Kort fortalt varmer man plasten op til en temperatur, hvor den bliver blød (kaldet "glas-transitationstemperaturen" i fagsproget ) og så ruller en kærv hele vejen, hvor bukket skal være. En detaljeret beskrivelse kan ses på efunda.com (ingeniør hjemmeside) - nemmeste måde er at søge på google under "living hinges" så er det den første hjemmeside der vises. Plastpladerne er 4,1mm tykke PP plader.

Nogen der har tegninger?
Har du en formodning om hvad materiale prisen vil være, for komplet hjemmelavet båd? Det er jo ikke lige at konstruere et stabilt fartøj, men måske kunne du komme til at måle på en original. Selv i stille vande kan en kæntring være farlig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Prisen for plast plader i rette tykkelse er ca. 1000 kr for de fire stk der skal bruges og derudover havde jeg tænkt mig rustfri popnitter og vandfast silikone, hvilket ikke kan koste de helt store summer. Jeg havde også håbet der var en der havde en båd i nærheden som man lige kunne kigge på og "snuppe" et par mål :-)
der skal da vist mere til, for at ha' en sammenlignelig pris

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis