Kalkning af hus

Sidste år overtog jeg hus og startede med at kalke det. Allerede her året efter slår der imidlertid noget "svampe-lignende" igennem kalken (se billede). Det ser trælst forfaldent ud til trods for at det kostede blos, sved og tårer at kalke det! Det er mest omkring vinduer og ved jorden.

Er der noget der kan hjælpe med diagnose og kur?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jacob

-Du skriver at det mest er ved vinduer og nær jordoverfladen-
Det jeg ser på billedet ligner noget som er kalket på cementpuds, her er lidt andre regler/arbejdsgange.
Man kan jo sagten forestille sig at vinduessålen er lavet af beton/cementpuds.
Samtidig vil det være meget nærliggende at tro, at muren nærmest ved jordoverfladen er cementpudset eller repareret i flere omgange.

Hvis man vil kalke en tidligere malet facade, skal der renses helt ind til malebunden. Silikatmaling kan ikke fjernes, da den går i forbindelse med pudsen. Her kan anvendes sandkalk, som er kalk pisket med sand, der virker som armering i kalken. Kan købes færdigt hos "Skandinavisk Jurakalk" (se adr. under "Leverandører"). Sandkalk kan også ¨bruges på cementpuds eller andre vanskelige overflader.

retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

YDERST interessant - Det kunne jo godt tænkes murværket har fået en anden type behandling gennem årene!! Hvad vil du foreslå som mit næste skridt - skal hele huset renses ned (sandblæses?), eller kan jeg umiddelbart benytte "sandkalk" som du beskriver eller skal jeg få en ekspert ud og vurdere?
Bliver resultatet med sandkalk lige så godt som almindelig kalk?
Vil det være bedre at male istedet - (hvis det overhovedet kan "arbejde sammen")

Super god besvarelse ellers - jeg er ny bruger, men sådant et sted her har jeg drømt om længe!!
Hej igen

Det var mange spørgsmål,
men som du skriver, det kræver blod, sved og tårer,
-og tårerne skulle jo helst være af glæde-

Jeg tror bestemt ikke hele huset skal renses ned, og sandblæses absolut NEJ.
Nu er det jo endog meget svært at lave en handlingsplan/vurdering af opgavens art og omfang, med udgangspunkt i din forklaring og de to små billeder.
Som udgangspunkt gik mit svar på at billederne viser de ”værste” områder. Og det er ikke slet så galt.

Det er, hvis resten er ok, på disse områder sandkalken kommer ind i billedet.
Man kalker dog et område færdigt med samme behandling – Naturlige skel.

Ville ALDRIG selv begynde at male en kalket bygning.
Det er da hamrende flot med en hvidkalket bygning, lever sit eget liv i pagt med naturen.
Kridthvid nat og dag hele sommeren, diffusionsåben. Kan hurtigt friskes op, men behøver egentlig ”kun” at man render det over hver 4-6 år.

Hvis du er meget i tvivl om bygningernes beskaffenhed, om det er kalk, cementmørtel eller en blanding af det hele på forskellige områder, Tidligere malede overflader m.v. Kunne det da være en god ide lige at alliere sig med en ”ekspert”, vedkommende vil hurtigt og for et beskedent beløb, kunne vejlede dig. - Langt hen af vejen – Det handler jo om blod, sved og tårer.

Alternativt vil mit råd være at prøve dig frem.
Sandkalk er resultatmæssig fuld på højde med alm. hvidtekalk.


http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/18/090589-18/teksten.htm

http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/Kalkning.o.htm

http://www.gamle-huse.dk/?m=38

Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også