Puch maxi El (ledning defekt)

Hey... jeg har en puch maxi... strømmen røg på den her forleden ned af valby bakke mener jeg nok... Men nu er det er altså ingen strøm.. Det er den gule ledning fra motoren der ikke virker mere.. Hva gør jeg for at ordne det... ?
Nogle ideer... Vil ikke pille ved noget uden jeg ved om det er det rigtige jeg gør... Men glæder mig til at høre svar...

MvH Tobias M. Hansen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Det er formentlig ledningen fra selve strømspolen der er knækket.
Du skal have svinghjulet af - og der skal man normalt bruge en aftrækker - kan købes billigt forskellige steder. Så skruer du strømspolen af - det er den hvor du kan se kobbervindingerne. Det er sikkert ledningen fra den som er knækket - eller spolen som er defekt.
mvh
Vangsøe

Vangsoe
Citat fra D-joker

Hey... jeg har en puch maxi... strømmen røg på den her forleden ned af valby bakke mener jeg nok... Men nu er det er altså ingen strøm.. Det er den gule ledning fra motoren der ikke virker mere.. Hva gør jeg for at ordne det... ?
Nogle ideer... Vil ikke pille ved noget uden jeg ved om det er det rigtige jeg gør... Men glæder mig til at høre svar...

MvH Tobias M. Hansen


Du trækker den ud til frihavnen og vipper den ud over kajkanten, så er dit problem løst rolleyes rolleyes rolleyes

Håndværkeren wink
Hej.. så spørg jeg til råds igen igen..

Denne gang er problemet at den ikke vil trække... eller starte specielt godt.
Jeg mener det skyldes benzin til førelsen. Enten er det kaburatoren eller mambranen som ikke lukker benzin ordenligt ind (hvor pokker membranen end sidder).. Men når den endelig starter gasser jeg og så dør den ud.. Jeg kan gasse lidt engang imellem og så kører den ca. 10km/t (rundet op)

Men hvad skyldes problemet? sad

Den har kørt fint før.. Men er næsten sikker på det er benzinen.. Nogle kloge hoveder der har nogle råd.. Har tænkt på at skifte kaburatoren.. Men det er lidt penge at spile på noget hvis det ikke er problemet....

Er åben for alle svar...

[Og nogle der kan forklare hvor membranen sidder på en puch maxi... Gerne tegning til en nød som mig] wink
Hej,
Ja - det lyder som om den ikke får benz nok - det med den membran ved jeg ikke rigtigt hvad du mener med ?.
Tag karburatoren af og rens den grundigt. Check smømmerhøjden - svømmeren skal lukke for benzinen når svømmerhuset er ca. 3/4 fuldt.
Check også det filter der sidder i benzinhanen. Pas på med smøger og åben ild når du har med benzin at gøre biggrin
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Jeg skal forsøge at bukke det i Neon for dig !!
Membranen er pladseret imellem cyllinder og det rør der forbinder kaburatoren, membranen sørger for at forbrændningen ikke slår baglæns op i kaburatoren hvorved den kan ødelægge spjæld og dysser.
Har du renset kaburatoren ordentligt også dysserne, hvordan står din nål, løber benzinen frit til kaburatoren.
Det kan også værer din tændning der ikke står korrekt, den skal tænde imellem 1-1,5 mm. før top. Ja og hvad med luft filteret er det rent og er "svampen" der stadig, den kan du rense ved at dryppe et på dråber sulfo ned i den og lidt vand, så nuldre du den godt igennem hvorefter du skyller den grundigt,presser vandet ud af den igen og monterer den på sin plads.
Håber det kan hjælpe dig ????

V.h Håndværkeren
Annonce
Med hensyn til strømmen på maxien kan det være to forskellige situationer du er kommet i, under alle omstændigheder skal du have svinghjulet af, det er der også flere løsninger på. Når jeg tager svinghjulet af bruger jeg en skruetrækker og en gummihammer. Vil du bruge samme metode er det vigtigt at det er en gummihammer du bruger. I kransen rundt om svinghjulet skal du sikre dig at der er et hak så der er plads til skruetrækkeren, i det tilfælde skal du stikke skruetrækkeren ind og hvippe svinghjulet ud af, samtidig med at du slår forsigtigt med gummihameren på den anden side. Selvfølgelig skal du have møtriken af som holder svinghjulet inde. Du kan også godt bruge en aftrækker, det er den mest skånsomme løsning, men også den dyreste.
Viser det sig at ledningen er knækket ved spolen, så køb en ny spole, du kan få den hos t-hansen. Er ledningen ikke knække helt inde kan du forsøge at samle stumpen med noget nyt ledning, med en kronmuffe eller en normal muffe du klemmer i hver ende.biggrin
Den bedste måde at lære en Maxi motor at kende på er at skille den ad, huske på hvordan den er samlet og så samle den igen, du bliver imponeret over hvor simpel en motor kan bygges
Tjah man skal læse meget før ørene falder af !
Dit forslag med en skruetrækker og en gummihammer, er den mest sikre metode til at slå krumtappen skæv. Og er den først skæv, så kan det være ligemeget hvad der ellers var istykker på maskinen.

V.h. Håndværkeren
den med gummi hammer og skruetrækker.!
og når krumtappen først er skæv så kan du lige så godt
at tage resten med med hammeren.!

aftrækkeren er mest skånsomme løsning
hvist er nemmeste løsning er komplet ankerplade.!
og den med muffen er dårlig løsning
men lodekolpen og krympeplast er best.
vist ikke.! så en ny generator spole.!
(den der giver strøm.!)
Jeg har ikke lige tjek på maxi-luftfilter håndværker.. Men det skumfilter, skal det være tørt.
Der er jo mange skumfiltre der skal have nogle dråber olie så møget bliver siddende i det. Og når de stopper til ja, så virker motoren faktisk ikke.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

skum luftfilter skal være "våd" med filterolie.!
hvit den er stoppettil med skidt.!
skal den renset med sæbevand eller
lidt (benzin)og presse al vandet ud
og våd den med filterolie.!
filterskum skal være noget klæbrit i det for at holde på skidtet.!
med mindre det er stålulds filter.!

ståluldsfilter var de på ældre modeller.!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis