Isolere garage til værksted

Jeg har en muret garage ca. 3x6 m. som jeg ønsker at omdanne til hobbyværksted og frostfri MC garage.

Garagen er muret og omgivet af andre garager på begge sider og har flat tag med tagpap. Der er et skorstensrør i loftet ud til det fri, som udluftning. (der er ca. 15 cm fra loft til ydersiden af taget, men jeg kan ikke se om der er nogen isolation.) Gulvet er beton.

En tømmerven anbefalede 75 mm mineraluld på væggene og, at jeg rev loftet ned op til det yderste af taget og isolerede med 200 mm i loftet. Han var dog ikke sikker på størrelsen af et eventuelt varmetab.

Er der nogen, der har forstand på isolering og varmetab, som kan svare på følgende spørgsmål?

Er det nødvendigt med 200mm i loftet?
Hvor kan det bedst betale sig at bruge tid og penge i forhold til hvad jeg får ud af det?
Er der nogle steder på nettet jeg kan finde info om konstruktion/opbygning og materialevalg? (jeg har googlet uden held.)

Jeg vil gerne holde udgifterne lave, med samtidigt opnå en fornuftig løsning.
Jeg ønksker, at garagen som minimum kan holdes frostfri, og så vil jeg bruge evt. en gasovn til at varme op, hvis jeg skal stå og arbejde om vinteren.
Der er el i garagen, men det kører på fællesbudget, så jeg bliver nok upopulær, hvis jeg bare fyrer op under en el-radiator.

Med venlig hilsen
Mads
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg spørger lige igen: Se ovenstående.
Håber der er nogle der kan hjælpe.
Og et tillægsspørgsmål:
Efter at have læst alle indlæg på dette forum omhandlende garager og isolation, så lader der til at være lidt uenighed om, hvorvidt der skal bruges dampspære.
Er der nogle kvalificere bud, ud fra de forhold jeg har tænkt at bruge min garage?
Hej

Hvis garagen kun skal holdes frostfri, og ind i mellem opvarmes med en gasovn, så skal du ikke smide 200 mm isolering i loftet.

Jeg skal selv bygge skur i enden af min carport, og vil anvende 100 (95) mm isolering. Der skal mest isolering i loftet, da hovedparten af varmen slipper ud der. Det lyder rimeligt med 75 mm til væggene.

Mht. dampspærre, så plejer en sådan jo at skulle ligge på den varme side, og hvis du ikke konstant har varme på i garagen, kan du faktisk ende med, at der er koldere inde end ude, og så skal dampspærren jo flyttes.
Nej, jeg vil ikke putte en dampspærre i, hvis det er under de forudsætninger, som du angiver, og med 100 mm isolering i loftet. Husk isoleringen ikke må ligge tæt op til loftet, der skal være plads til ventilation.
Tusind tak for svaret Carsten.

Hvornår tror du at dampspærren er nødvendig? Hvad nu hvis jeg finder ud af, at en el-radiator kan holde temperaturen på 5-10 grader uden at være en økonomisk belastning. Med andre ord: Hvilken temperaturforskel skal der mon værre, for at dampspærren er nødvendig?

Jeg tror i øvrigt, at jeg alligevel bruger 200 mm i loftet. Når jeg nu alligevel river loftet ned for at isolere, så kan jeg lige så godt bruge penge her, hvis det er her mest varme slipper ud. Jeg river loftet ned for ikke at miste for meget lofthøjde. Der var ca. 150 cm til ydertaget, så med 200 mm isolering efter nedrivningen, så er det kun 50 mm lofthøjde jeg mister. Det er vel ikke nogen dårlig idé?

Nu kan jeg endelig starte mit værksteds projekt :-)
Husk nu ventilationsspalten mellem isolering og tag. Hvis du kun har 150 mm nu, og så øger med 50 mm, skal du ikke komme mere end 150 mm isolering i.

Mht dampspærre, så er jeg ikke helt sikker, mest fordi jeg ikke helt kan huske det, men lad os sige at du kan holde en konstant temp. på 10 grader, så tror jeg nok, jeg ville komme en dampspærre i, også selv om der til tider vil være koldere i garagen end uden for.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis