Bålsted

Hej LDS´ere

Vi har en plads i vores have som vi vil bruge til bålsted/bålplads.

Området er ca. 15 kvm.

Hvordan laver jeg en god bålplads? Hvilke materiale skal ligge omkring bålpladsen. Jeg tænker på sikkerhed og det praktiske i at minimere vedligehold at den del af området hvor selve bålet ikke er (flis, sten eller lign.)

Tak for gode råd.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det emne har vist været oppe her tidligere, så du utvivlsomt finde mange gode råd, hvis du søger på emnet bål(plads).
Men anvendelse af flis op til en bålplads vil næppe være en god ide. En anden dårlig ide er anvendelse af flintesten ved bålet, da de let sprænger ved opvarmning og skyder skarpe splinter og stumper i alle retninger. Granit er mere anvendeligt. Sandsten forvitrer let ved opvarmning især når de er våde.
Jeg har kantet mit bålsted med granit, hvilket fungerer fint. Har græs udenom, hvilket er nemt at vedligeholde.
Et alternativ kunne være en pigstensbelægning?? Så er sikkerheden da i top, ligesom den er nem at vedligeholde. Eller bare ganske almindelige fliser???

Du bør dog ikke bruge betonsten til at kante bålet med - de kan nemt revne og bliver desuden ofte så varme, at fodsåler kan smelte!!! Af en eller anden grund er det ikke nær så slemt med granit!

Mvh.

Jan R.
Hej

Vores lille bålsted, er ca. på samme størrelse.

Cirkel i granitskærver. Bålstedet er en gl. olietønde, flækket på langs.
Står løftet på 4 stk. granitsten. -Huller i bund- som på kuglegrillen.

Har fået en gammel udtjent rustfri stålnethylde, som benyttes som grillriste.
-Det virker fint-

Har 40cm. x ca. ø40 cm. Lærkestammer som "stole" Fyres af efterhånden som de ældes.

Det er iøvrigt også et godt sted til, lige at fyre staudetoppene af inden sæsonen. Lægger lige et fintmasket volierenet over, inden tændstikken sættes til, det minimerer flyvende ild.

-Man vil sikker se rigtig dum ud, hvis hækken til naboen røg med i købet- rolleyes

retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis