Betongulv i værksted

Hej alle,

Jeg tumler med dristige planer om at lave min gamle stald om til mit nye værksted.
I den forbindelse, vil jeg gerne have lagt et nyt betongulv. Det eksisterende er en blanding af beton og et eller andet beton-agtigt (en eller anden skummel blanding, der er stampet ret hårdt).
Jeg formoder derfor, at der er en eller anden form for underlag, der bare er nogenlunde beregnet til at støbe på, hvorfor jeg håber lidt på at kunne undgå de store udgravninger.

Er der nogen af jer der har lidt erfaring/ideer til hvordan jeg skal gribe sagen an?
Jeg forestiller mig noget i retningen af, at jeg kan brække det gamle gulv op, og så ligge ny flydebeton/vibreringsfri beton ud, med en lagtykkelse på 8-10 cm.
Er det tykt nok? (eller sagt på en anden måde, hvor tykt skal det være?)
Og hvor meget efterbehandling kræver det vibreringsfri beton? (skal det bare pladres ud, og så er det færdig?)

(Eller kan man bare støbe oven på det eksisterende gulv?)

Det bliver ikke et vildt belastet værksted, blot min egen lille hyggekrog, hvor jeg kan makke lidt med bilerne og gemme mig for konen.

Det skal selvfølgelig være så nemt og så billigt som muligt, men jeg er også klar over at det ikke er et weekendsprojekt.

Ud over ovenstående spørgsmål, vil alt hvad i kan smide i min retning af gode råd, ideer og kommentarer, vil være meget velkomment.

Mange tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad angår flydebeton fra fabrik, så havde jeg mureren til at udlægge dette i mit nye hus.
Han stod selv med "kanonen" og hans svend gik med en hjemmelavet "swobber" vil jeg kalde det.
Den bestod af et ca 2 meter langt 110 mm pvc rør med lidt beton i. Han havde så lavet et håndtag af jern, og gik så lige så stille baglæns og trak dette rør horisontalt i en svubbende op-ned bevægelse. Det bevirkede at betonen fordelte sig jævnt.
45 minutter 2 mand, så var 200 m2 udlagt !!!
Overfladen var så jævn og fin, at alle gulve incl. gulvtæppet i værelserne blev lagt direkte på denne beton, uden nogen form for spartling.

Kun perfekt er "godt nok"

Gør det nu ordentligt - når du alligevel er ved at banke op, så grav lidt ud, læg lidt kapillarbrydende ned, isolering og så beton. Ingen af delene koster alverden, og så kommer fugten i hvert fald ikke nedefra (og får værktøjet til at ruste).

Ovennævnte er en kammerats bitre erfaring - heldigvis var det nemmere at gøre det rigtigt anden gang (staldgulve kan være noget rigtigt sjovt noget at bryde op wink)

Mvh.

Jan R.
Tak for tippet.

Jo større projektet bliver, jo mere skræmmende bliver det også.
Selvom jeg engang var gør-det-selv mand, er jeg efterfølgende blevet en kontornusser, så hænderne er ikke hvad de har været. ;-)

Men derudover, har du selvfølgelig fuldstændig ret. Det skal gøres ordentligt.

Nu ved jeg (endnu) ikke så meget om at lave et gulv.
Hvor meget skal jeg grave af, og hvor tykke skal de forskellige lag være, og af hvad?

Nogen der tilfældigvis har en god opskrift liggende? ;-)

Mange tak.
gå fx. ind på www.portland.dk og find deres gds-guide. Der er det fint beskrevet!
Kender kun alt for godt det der med kontorarbejdet.....

Mvh.

Jan R.
Havde godt nok hentet den, men ikke fået kigget på den endnu.
Det skulle jeg da lige have gjort. Der er meget godt i den.

Tak der.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis