Sprøjtning af kirsebærtræ

Hej,

vi har et ungt kirsebærtræ, som vi aldrig rigtigt har fået glæde af pga. angreb fra bladlus (tror vi nok. Dyrene er meget små og sorte og bladen krøller fuldstændigt sammen). Vi har prøvet forskellige hjemmelavede blandninger uden held, så i år har vi købt noget, at sprøjte med.

Men vi er i tvivl om hvornår vi skal sprøjte træet. Ikke hvilken måned, men skal det sprøjtes når der er knopper eller når bladene er sprunget helt ud? Skal vi vente til vi kan se baldlusene eller er det da for sent?

Mvh.

Morten
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bladlus plejer at være grønne og de kan spules med koldt vand, når de er der. Tit og ofte.
Hvad du har i træet ved jeg så ikke lige - forstår at der intet er nu.

Sniffer  
Hej Sniffer

Jeg har måske forklaret mig dårligt. Nej, der er intet i træet på nuværende tidspunkt. Men de sidste par års erfaring siger, at der kommer nogen små dyr af en art. Som sagt er de meget små og sorte og så de får bladene til, at krølle fuldstændigt sammen.

Samtidigt sker der et eller andet med bærene. De fleste falder ned inden de er modne. Sidste års høst var på under 5 bær sad

Morten
Jeg har lige været oppe i dit kirsebærtræ for at kikke lidt på det...*GG*

De sorte "dimser" er en art bladlus og da de formerer sig værre end rotter, vil koldt vand nok ikke forslå.
Jow-måske en vandkanon i døgndrift, men det bryder træet sig nok ikke om..
Du må i gang med "Maladan" (shyyyyy - nu kommer der nok nogen efter os.)
Da det er spiselig afgrøde, er det meget vigtigt, at du overholder brugsforvirringen.
Du skal holde godt øje med hvornår lusene er der, for det er noget lettere, at tage dem i starten. Mener at kunne huske noget med en cyklus på en uge, så du skal regne med at sprøjte 1x ugen.
Men læs brugsanvisningen grundigt.

Sniffer  
Læste sidste år en artikel om insektsæbe, som tilsyneladende har god effekt på skadedyrene.
Kan købes færdigt eller blandes selv af:
1 liter vand
2 spsk. brun sæbe (fast eller flydende)
2 spsk. sprit

Jeg prøvede blandingen flere gange, også uden sprit - og det virkede....
Ulempen er, at sæben også dræber nyttedyrene - f.x. mariehøne- og svirreflue-larver, som begge har en glubende appetit. Så jeg bruger det kun i nødstilfælde.

Mvh.

Jan R.
Noget af det du beskriver kan lyde som svampeangreb af grå monilia i dit kirsebær træ.
Ved et ángreb af grå monilia vil træet stå i fuldt flor af blomster, men sidst i maj (måske før) vil bladene på de yderste spidser af grenene begynde at folde og visne. Evt. udviklede bær visner også hen og falder af. Og begge dele breder sig mere og mere. På et tidspunkt vil træet begynde at bløde med harpiks fra grenene hvor angrebet er.
Mit træ er så angrebet at jeg skal igang med fældning, men små angreb skulle kunne klares med Teldor WG. (Bayer).

Mvh
Luffe
Annonce
Her skulle så være lidt Grå monilla..
Er det det du har i træet??

Sniffer  
Det er svært at se, men det kunne det være. Jeg har givet det en omgang gift (kan ikke lige huske navnet). Indtil videre er bladene pæne, men jeg kan forstå, at det ikke er nogen sikkerhed.
Nej sålænge vi ikke er længere henne på sæsonen kan Grå Monilia kun ses på evt. harpiks udtrængning fra foregående sæsoner. Jeg har læst at man skal klippe de angrebne skud / grene af når de begynder atvise sig. Det skulle modvirke at andre dele af træet bliver smittet. Hvor godt det virker ved jeg ikke.

Mvh Luffe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis