dimension på ledning

Hej

Jeg skal have en brændesav til 220v på 2300w til at fungere. Den brænder sikringerne når jeg sætter den i et alm 220 v stik (10A). Planen er så at koble den til en fase på et 3 faset stik, i den instalation er sikringerne nemlig på 16 A. Jeg kunne godt tænke mig et langt kabel f.eks 30 m , men hvormange kvadrat mm skal kablet være? Er det nok med 1,5 kvadratmm?

mvh Anders
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1.5¤ = max 13 amp
2.5¤ = max 16 amp

Kan du sætte en 13 amp sikring i, kan du mange steder købe 1.5# gummikabel til fornuftige penge.


Claus

Kun perfekt er "godt nok"

Hep hey!!

Det kunne jo også have noget at gøre med at der kørte andre ting på den pågældende 10 A gruppe. Hvis det er muligt kunne du vælge en anden stikkontakt!!

Ellers læs på mærkepladen på motoren hvor meget den bruger! Er det under 10 A mener jeg at du gerne må bruge den ene fase på et kraftstik til saven, og derved kan nøjes med 3x1.5! Men det må du hellere få checket hos en der er sikker!! Spørg evt. en elinstallatør.

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej

Tak for svarrene. Som jeg læser det bruger saven 10 A, det vil sige at det svarer til max forbrug på en alm 10 A sikringsgruppe. Fordelen ved at bruge et kraft stik er at den sikring kun bruges gennem 1 stik. Jeg har således styr på at der ikke bruges strøm andre steder og så er systemet dimensioneret til 16 A. Der burde så ikke være noget i vejer for at bruge 1,5 kvadrat gummikabel til formålet.

mvh Anders
Hejsa.

Har en 2 Hk (ca. 1500 W eller godt 6A) hobbykompressor, som knalder sikringen når den prøver på at starte i meget kold tilstand (= skuret i frostvejr) - naturligvis fordi olien ikke smører godt nok og motoren derfor trækker en ganske urimelig startstrøm.

Kan det være noget lignende, som driller her? 10A burde jo være lige i øjet til saven, så måske skal du bare have oliekanden frem eller se, om der sidder noget gratværk som bremser klingen.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Albino

Jeg tror, at du har fat i det helt rigtige. Saven tager ca 10 sekunder om at komme op i omdrejninger, da klingen er ret stor og tung. I den accererationsfase forestiller jeg mig, at strømforbruget kortvarigt kan ligge lidt over 10 A og derfor smækkes sikringerne selv om saven på papiret skulle kunne køre med strøm fra en alm. 10 A stikkontakt

mvh Anders
Annonce
Startstrømmen på en AC motor i startøjeblikket er op til 6 gange mærkestrømmen. Når du har et kæmpe svinghjul (savklingen) vil motoren være meget langsom om at nå nominel hastighed og dermed trække en strøm på 1.5-2 gange nominel støm i hele opstartsfasen
Hvad blev der af de gode gamle 380V 3 fasede motorer som i dette tilfælde ville gøre nytte.....

Nå men din ide med 400 volt stikket er ok. Jeg har lavet en lille adaptor. Jeg har automat sikringer, når jeg tænder en 230 mm vinkelsliber uden softstart smækker sikringe på en alm. 230 V gruppe, gør jeg det over vaskemaskine stikket så holder det. Arme stakkels dem i de nye huse der ikke lige har et gammeldags 380/400 V. stik til vaskemaskinen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ang. det oprindelige spørgsmål er jeg ret sikker på at der bliver blandet sammen på dimensioner på installationskabler og tilledninger.

Jeg har netop skiftet ovn og det fremgår af mærkningen at den maksimale effekt er 3400 W (~ca 15A) og der skrives at tilledningen skal være 1,5 mm2.

Almindelige el-apparater, der bruger max 2400 W (10A v 220V) er sædvanligvis forsynet med 0,75 mm2 tilledning.

At det så vil være anbefalelsesværdigt at bruge tykkere kabel hvis tilledningen er særlig lang, er en anden sag.

mvh
Torben
Se denne vejledning fra sikkerheds styrelse.

Kun perfekt er "godt nok"

Tak Cru

Dejligt at vide at sikkerhedsstyrrelen er enig med os smile

mvh Anders
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis