LK Fuga TD252

Passer den i indmuringsdåser - og hvad størrelse? Gætter på 1,5 moduls.

Og hvad skal jeg kigge efter, hvis jeg skal købe et godt antennekabel?

Ovenstående er blot to hurtige spørgsmål, idet jeg blot skal have sat dåsen op og trukket kablet i rillen inden på mandag hvor der skal skal pudses vægge. Selve konstruktionen af antenne/sat anlægget kommer på et senere tidspunkt - tager dog allerede nu udgangspunkt i TD252'eren.

smile

/Bellini

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bellini

Ja TD252 passer i 1 ½ modul´s dåse. Er det pga. parabol at du har valgt den dåse ???
Når du skal ud på markedet og købe et godt antennekabel skal du gå efter flere forskellige ting. Det skal være 75 ohm, dobbeltskærmet ( Dvs. både en folie- og trådskærm. Så skal det være med fast inderleder. Fast inderleder vil sige at det skal være et stykke kobber og ikke flere tråde som er flettet sammen. Hvilken dimension kablet skal have er meget afhængig af situationen men jeg vil absolut anbefale dig at købe et kabel der er ca. 7-8 mm. i diameter.
Hvis du skal have flere dåser i dit hus så husk allerede nu at konstruere det således at du trækker et seperat kabel ned til hver af dine stikdåser fra din fordeler / forstærker.
God vind med det :-)

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Emil Jørgensen
Citat fra emilen

Hej Bellini

Ja TD252 passer i 1 ½ modul´s dåse. Er det pga. parabol at du har valgt den dåse ???
Når du skal ud på markedet og købe et godt antennekabel skal du gå efter flere forskellige ting. Det skal være 75 ohm, dobbeltskærmet ( Dvs. både en folie- og trådskærm. Så skal det være med fast inderleder. Fast inderleder vil sige at det skal være et stykke kobber og ikke flere tråde som er flettet sammen. Hvilken dimension kablet skal have er meget afhængig af situationen men jeg vil absolut anbefale dig at købe et kabel der er ca. 7-8 mm. i diameter.
Hvis du skal have flere dåser i dit hus så husk allerede nu at konstruere det således at du trækker et seperat kabel ned til hver af dine stikdåser fra din fordeler / forstærker.
God vind med det :-)


Fint - tak for det. Og ja, det er netop p.gr. af parabol. Vil gerne kunne se den kanal der er valgt på receiveren i de andre rum. Tanken er at lave en form for stjerne-opsætning, dvs uden sløjfe-dåser.

Jeg må ud og kigge efter et godt antennekabel - nogen bud på hvor den gode slags fåes henne?

smile

/Belllini

 

Med fare for at blive jordet fuldstændig af andre medlemmer tør jeg næsten ikke linke til det kabel du søger *GG* Men jeg skal fortælle at jeg på ingen måder har noget som helst med siden at gøre. Dvs. ingen aktier eller relationer overhovedet. Jeg har blot to handler som er gået rigtig godt på samvitigheden. http://www.el4you.dk/shop/antennekabel-db-skaarm-3391p.html
Det kabel burde ud fra spec. være fint og det er en ok pris selvom der kommer porto oveni.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Emil Jørgensen
Vigtigst er ihvertfald at du virkelig sikrer dig at det kabel kan trækkes udendørs. Jeg har endnu ikke set hvide kabler i mine mange år i antennebranchen som kunne trækkes udendørs, men det er måske kommet nu. Kappen, altså det yderste lag skal være et specielt materiale for at det kan klare de store temperatur- og fugt udsving. Jeg har aldrig selv lavet installationer med 85 ohm kabel så om det har nogen indflydelse kan jeg ikke sige.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Emil Jørgensen
Annonce
Bemærk dog lige at hvis du laver en "stjerne" installation, så skal din dekoder sidde FØR stjernen for at alle TV kan se kanalen. Alternativt, så skal du købe en multiswitch, og så flytte dekoderen rundt til det værelse du vil se den dekodede kanal i.

Mht kabel, så bare find noget der har god støjdæmpning (min. 100 db). Harald-nyborg kablerne er fine hvis du kun skal føre 15-20 meter, herudover kommer der for meget støj i kablet, så hold dig væk fra det til længer træk.
Bemærk at hvis du bruger "det hvide" kabel, så findes det i to gængse størrelser. RG59 og RG6. Husk at købe dine F-connectorer i samme størrelse (!) Det lyder dumt, men køber du forkert størrelse, så har du lige 2 mm for lille connector, og så bider den ikke rigtigt fast i kablet, og du bliver nødt til at sætte den fast med isoleringstape... Og det er noget L***

Du skal dog ikke bekymre dig for at "det hvide" kabel ikke kan bruges udendørs. Hvis du lægger det i en kabelbakke og ellers sørger for at det er nogenlunde fæstnet så det ikke bliver overmåde udsat for vand, frost og høje vinde, så holder det sagtens 10-15 år udendørs. Det kan godt være at de "professionelle" kabler kan klare 30-40 år udendørs, men så koster de også 6-8 gange så meget, og om 10-15 år skal du nok alligevel lave noget om i din installation.
Ok - til det hele. :-)

Den med receiveren før stjernen er jeg med på.

Er dog kommet i tvivl om 252'eren er det rigtige valg. Det jeg egentlig er interesseret i, er at satelit-tv-signalet løber i samme kabel som det alm. antenne-signal. Så jeg kun skal tilslutte et kabel til tv'et (i flertal). Det er vel muligt? Er det noget med en modulator eller lign..?

På forhånd tak. :-)

/Bellini

 

Twist -> Nu siger du 15-20 meter, men er det det fulde træk fra antenne/satellit til dåse du mener eller? I så fald er det ikke nok til de fjerneste værelser. Det er nok nærmere 30 meter.

Men det er godt nok fristende billigt i Harald Nyborg.... 200 kr/100 meter.

Jeg er allergisk overfor dårlige signaler med tilhørende dårlig lyd og billede, så det er vigtigt for mig det er i orden det jeg køber. Mit problem er derudover tiden: jeg skal nå at købe, trække i væg og mørtle riller til inden på mandag (der kommer muren og pudser) - så jeg kan ikke bruge AL for megen tid på research. Hvis der kan henvises til en konkret forretning i nærheden af Hillerød som har varen(!), så ville det være super. Jeg kan jo desværre ikke rigtig nå det med netbutikker.

:-)

/Bellini

 

I billige coax kabler fra f.eks Harald Nyborg osv. er lederen ikke ren kobber, det er en blandet legering, af forskællige materialer formentlig også FE

Kobber har nu den bedste ledeevne i dette tilfælde

Det er rigtigt som Twist skriver at til længere træk f.eks over 15 - 2o meter, så kan du få signaltab og støj på de billige kabler, hvorimod kvaliteten vil blive bedre med en "rigtigt" antennekabel fremstillet i gode materialer.

Venlig hilsen

Klaus
Der sidder normalt modulator på de fleste dekodere... Hvis du laver en stjerne installation, og istedet for TD252, bare fører et normalt antennekabel rundt (det har du sikkert i forvejen de fleste steder), så kan du nøjes med at modulere dit signal. Det er samme princip som hvis du sløjfer.
Har du mod forventning en dekoder UDEN modulator, kan du md fordel vælge at købe en modulator hos din lokale antenne pusher (eller på nettet, der er de lidt billigere) for under kr. 200,-
Du skal dog nok lige gennemtænke dit design hvis du vil have samme signal til flere TV. For fjernbetjeningen til en dekoder kan normalt ikke nå med rundt (er jo IR, og skal kunne "se" dekoderen), og så skal du til at lave signalet om til RF, og evt. booste det undervejs hvis der er meget langt fra sidste TV til din dekoder.

Og jo... når jeg siger 20 meter så er det til næste signalforstærker/dekoder. Men selvom du bruger forstærker, så er det ikke altid nok hvis trækket bliver meget langt, da forstærkerne jo kun kan forstærke så meget. Ligesom forstørrelsesglas er det begrænset hvor effektivt det er at sætte 2-3 forstærkere ved siden af hinanden. Som tommelfinger regel skal du bruge 100db kabel (med kobberleder naturligvis) til træk på 50 meter.
Hvis du "kun" skal 30 meter, kan du da prøve med det billige kabel, men du risikerer at have spildt dine penge hvis signalet ikke er tilfredsstillende, og godt coax koster kun omkring 5-7 kr pr meter i netbutikkerne
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis