hvordan fjerner jeg det gamle linolium?

Hej

Jeg har noget gammelt linolium liggende i køkkenet og vil gerne fjerne det. Det er sværere end som så, der ligger trægulve under, men det er svært at komme derned. Under linoliumen er der fastsømmede plader og under dem er der noget cement lignende "lim" der er næsten umuligt at få af....og under det er så de pæne trægulve. Er der nogen der har et godt råd for projektet er umiddelbart ret uoverskueligt....
Tak, Malene :-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg må tilstå, at jeg ikke ved hvad jeg snakker om, men tænkte på...:

Har du prøvet at fjerne limen med en gulvafhøvler med det groveste papir (korn 16)? Hvis gulvet alligevel skal høvles for at blive pænt bagefter, så kunne den første grovslibning måske "bare" tage limen med??

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg har selv haft samme problem, og fandt ud af at der tilsyneladende ikke findes nogen nem løsning på opgaven.

Linoleum'en og masonitpladerne fjernes let med den mest lige ende af et koben eller evt. med et døvt stemmejern. Sømmene trækkes op med en knibtang. Hullerne bliver ikke at se når gulvet er færdigt, for de lukker sig igen.

Limen er den sure del. Hvis du er heldig, kan du opløse det ved at lægge klude over og hælde kogende vand over kludene (ikke så meget at du får vandskade, naturligvis). NÅr så kludene har ligget et stykke tid, kan du let skrabe limen af med en lakskraber. Det lykkedes nogen steder for mig. Resten måtte jeg skrabe af med stemmejern og lakskraber. Surt arbejde, men de færdige, afhøvlede trægulve var hele arbejdet værd.

God fornøjelse.
Jeg har prøve det samme, men hos mig var der så mange papsøm at plankerne ikke blev pæne igen, så de blev pillet op og gulvet blev rettet med nogle brædder på siden af strøerne, og så nogle nye gulvplanker på.

Man skal nok lige vurdere rummets størrelse i forhold til det arbejde det kan medføre at slibe sådan en størrelse ned. Man kan jo ikke bruge det tunge skøts ude ved kanterne, og korn 16 er svær at styrre da den hurtigt laver en grim "tagrende" i gulvet.
Men i har selvfølgelig køkkenelementer osv. så det er ikke bare lige. Men er det af den moderne type tager det 31 sekunder at fjerne og sætte nye op (det så jeg i en kvik lagersalg køkken reklame).

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 18-02-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Jeg har også en gang haft sådan et gulv. Den resterende lim/afretningscement blev fjernet i én arbejdsgang sammen med afslibning af det underliggende trægulv.

Arbejdet blev udført af et gulvfirma (jævnfør en del andre indlæg om gulvafslibning, kan det ikke betale sig at lave det selv)

Mvh
TS
tak for jeres gode råd
Det er selvfølgelig lidt ærgeligt at der ikke er en nem løsning, men jeg vil prøve det med kludene.

Malene
Har du overvejet at ligge et evt klikgulv isteden for at høvle/slibe af. De findes i mange kvaliteter og træsorter. Både laminat og træ.
I mit tidligere hus lagde jeg sådan et gulv i rummene på 1.salen. (limet sammen som flydende gulv).Det var et hvid-olieret fyrrestrægulv, med ekstre tykkelse i øverste lag, så det kan afslibes hvis det bliver nødvendig. Som underlag blev jeg anbefalet et trærepap lignene folie med kork granulat strøet ud på. Det fik gulvet til at blive "dødt" at gå på og udlinede for små ujævnheder.
Resultatet var flot, men for kendere kan man se at det er sådan et type gulv.

Elektrikeren.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elektrikeren (den 23-02-2003).]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også