Brug af epoxy til rep. af bund

Hej,

Jeg har netop fået en Regal 1950 motorbåd. Denne har en skade i gelcoaten under bunden, ca. 1.5 x 100 cm. Gelcoaten er skrapet af helt ind til glasfiberen.

Grundet temperaturkravene til gelcoat har jeg følgende spørgsmål:

Kan man benytte en to-komponent epoxy spartelmasse istedet for gelcoat ?
Er der noget jeg i så fald skal være opmærksom på, ud over farven ?

Jeg benytter voks efter endt behandling.


Er der nogen der har erfaringer med epoxy istedet for gelcoat ?


Mvh.
Alvin
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps !
Epoxy er Kræftfremkaldende, i gruppe A.
Du skal bruge Åndedrætsværn det er ikke nok med en støvmaske, beskyttelse briller og kraftige gummi handsker, lokalet du står i skal værer grundigt udluftet. Det ville være bedst hvis du slet ikke brugte sådan noget stads.
Jeg ville nok anbefale dig at bruge Gelcoaten, hvis det er så lille et område kan du jo bare klistre et lille telt fast i bunden af plastic, rundt om skaden. Så skulle du kunne holde en pæn temperatur der inde blot med et par 60 W pærer.
Jeg har engang skullet tætne et basin med sådan noget epoxy, og brugte ikke åndedræts værn, jeg havde hoved pine i en hel uge efter plus "Ræser Røv"
Så hold dig fra det stads.

V.h Håndværkeren
hej Epoxy er et fremragende produkt, som dog kræver frisk luft. såfremt skaden kun er kosmetisk, ville jeg få en gelcoat, fra forhandleren, hvis muligt.
Skal der være styrke i, så epoxy med lidt fyldstof, det er som der siges, muligt at varme selve stedet, og bruge hvad du vil, men pas nu på ikke at udvide skadesstedet mere end højst nødv., når der skal laves finish.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Lynæs.
Helt fint at du altid lige skal ind og komentere hvad jeg har skrevet, er det blevet din kæphest ??

V.h Håndværkeren
til håndværkeren . Det er ingen kommentar til dig, der er ligegyldigt for mig, hvad du skriver. Jeg har selv brugt epoxy i mange år , uden nogen problemer, måske skulle du holde dig til at svare på noget, du ved noget om?. Det er jo trods alt et råd man ber om. Og da man henvender sig i et forum, vil man måske gerne høre flere meninger. I øvrigt ville det vel være korrekt at henvende dig til mig, hvis du har noget at klage over, uden for denne tråd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for jeres svar. Jeg tror jeg holder mig til epoxy dennne gang da skaden er på et sted der bliver belastet, og jeg ikke vil løbe an på at gelcoatén ikke hærder korrekt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Alvin
Har lavet en del af den slags reps- tjek lige om der er revner i skaden - er der det skal der slibes ind til den er "revnefri" og efterflg bygges op igen med glasfibermåtte og derefter slibes til pasform og tilsidst kan du vælge at male med to komponent grunder ( ca 5 - 7 lag) og tilsidst alm. bundmaling - skal den ikke bundmales med bundmaling er det bedre at afslutte med et lag gelcoat - arbejdstemperatur fra ca. 8 grader og opefter ved 8 grader kan du starte processen med lidt hjælp fra en varmepistol(blæser) - gelcoaten hærder på ca. ½ time glasfiberen tager lidt længere tid alt efter temperatur - er der ikke nogen revner og skaden ikke er for dyb kan du købe en god glasfiberspartelmasse(spartelmasse med fiber i) er rigtig god til mindre skader - efter slibning afsluttes på samme måde som ved den først nævnte behandling - du behøver ikke være bange for at gelcoaten ikke hærder korrekt - ved en rigtig blanding af gelcoat og hærder kan du være sikker på at det skal nok hærde - hvis det er lidt køligt gør vi nogen gange det at blande lidt ekstra hærder i og lade en varmeblæser stå og varme på området - men lad vær med at "snuse" til skidtet som håndværkeren skrev så er det ret usundt at indtage på nogen måde - det siges at der ryger et par millioner hjerneceller for hvert snøft - men står du udenfor i frisk luft er der normalt ikke de store problemer - men igen ved alle materialer af den slags - brug maske og handsker - så kan det ikke gå helt galt - eller arbejd med vinden i ryggen ;-)

held og lykke med projektet

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej

Brug melklister lavet af økologisk mel og gamle kaffesække.
Bare sørg for at båden ikke kommer i nærheden af vand

Epoxy og Polyester er farligt at bruge hvis man ikke hardet rigtige udstyr.
Hansker og åndedrætsværn mod gasser(kulfilter) er et must.
Papirkedeldragt ville jeg også bruge.

En cykel er også livsfarlig hvis man ikke passer på.
Håndværkerens komentar mht. åndedratsværn er relevant.

Har brugt både Epoxy og Polyester med godt resultat.

Har hørt at hvis man bruger hærter fra plastikpadding i polyester kan det hærde ved lavere temperature.
Lav en prøve på en klods og opbevar det koldt. Virker det?

Der er også forskellige temperaturkrav til forskellige typer epoxy.

Mvh Thomas

Kan den stakkels mand ikke læse, og finde frem til de sikkerhedsforskrifter der er mon?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også