Blomsterbed i hvide farver

Jeg har et gammelt anlagt blomsterbed i en kolonihave som jeg lige har overtaget Guderne må vide, hvad der kommer op, men der er tykke røde spirer overalt lige pt samt påskeliljer, krokus og erantis. Den tidligere ejer har ikke været særlig engageret og ej heller særlig organiseret så vidt jeg kan se, og lige nu er der altså et blomsterbed midt i en mosfyldt græsplæne der er meget hullet. Den skal ordnes og det kommer senere, men blomsterbeddet!!! rolleyes Det skal jeg have styr på.
Det er 3.5 m x 6.0 m (jeg har målt op) og jeg er ved at flytte diverse planter inden for denne ramme. Det hele står m-e-g-e-t spredt. Min plan er at dele beddet op i 3 dele eller 3 afsnit; 1 pink, 1 hvidt og 1 lilla. Beddet får sol fra klokken ca. 10 -16 og så er det slut. Mod øst og nord er der helt åbent (solen) og vest og syd har store gamle og meget høje træer (grænser op mod en park). :eek: Det betyder at der trænger lys igennem, men der er altså ingen åbent lys efter 16.

Hvad kunne man plante af hvide blomster? Jeg har købt nogle hvide rhodendendroner, men hvad er der ellers af planter med hvide blomster eller hvad ville stå fint til det hvide af grønne planter/buske/småtræer? Jeg tænkte på en lille dværgsyren eller noget..... confused Har du et kreativt forslag? Jeg skal selvfølgelig også have plantet den pink og lilla del, men pengene strækker ikke til at gøre alt på een gang. Derfor starter jeg i midten af beddet. Jeg går faktisk meget op i blomster og elsker at rode i jorden, så det er ikke sådan at jeg ingen anelse har om, hvad der er af blomster og planter osv, men det er altid lækkert at få input fra en anden kant, og det må jo gerne ende med at se hammergodt ud. Forslag anyone?

Tak og hilsen Jeri

Hilsen Jeri rolleyes
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kolonihave som du lige har overtaget.......Hvad med at vente og se hvad der kommer op??? Rom blev ikke bygget på en dag og det bliver en have heller ikke. Du husker sikkert at rhododendronner er surbundsplanter??
Måske kunne du klare et billede af dit bed??

Sniffer  
Hej Sniffer
Selvfølgelig tager det tid og det er jeg da også indstillet på, men det er jo ikke noget forgjort i at gå og planlægge i det små. Og ja, jeg er klar over at rhodendendronerne er surbundsplanter og de har fået alt hvad hjertet kan begære lige fra speciel jord til at jeg har rendt rundt med et kompas for at sikre mig de rigtige lysforhold. Jo-jo jeg læser da af og til i havebøgerne (Haveselskabets især) og jeg kunne ikke finde på "bare" at proppe ting i jorden uden at tjekke lidt inden. - Jeg prøver at låne et digitalkamera og vender frygtelig tilbage. Foreløbig tak for dit svar & mange hilsner - Jeri

Hilsen Jeri rolleyes
Planlægning skal der altid til - tænkte bare på, at du vel ikke ved, hvad der kommer op af sjove, spændende planter. Da bedet er så stort, vil det nok koste en formue, at skulle købe kun hvide planter. Måske du kunne dele det og lave mindre bede i forskellige farver.
Lysforholdene lyder til at være ligeså gode, som i de fleste haver med lidt træer.
Vil da afvente nogle billeder. Det giver en meget bedre ide om hvad du egentlig snakker om.

Pssstttt...du behøver ikke specialjord til Rhodoerne. Ganske almindelig ugødet spagnum er fint, for du skal alligevel købe specialgødning.

Sniffer  
Uha, der er virkelig sket forandringer på denne hjemmeside, så jeg er ikke sikker på hvordan jeg nu kan bruge den...

men en Hvis have..., ja der er jo mange smukke planterman kan bruge... ex. hvide geoginer - hvide kransblomstrende hotensiaer - hvide klatrehotensiaer - så kan man også bruge lavtvoksende mini astilber i hvid..., og noget grønt bunddække ex. hasselurt...

god fornøjelse
kh...Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis