Rust over vindue

Jeg har et hus jeg skal til at male nu til sommer. Jeg har nu opdaget at over et af vinduerne, ser det ud som om der er noget rust, som om der er en bjælke der ruster??
Er der noget om det, - er det noget man selv kan lave ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt sikkert, at der er lagt et jern ind over vinduet for at bære trykket ovenfra. Gennemtæres jernet, er det ikke sikkert at vinduet kan bære dette tryk, og så har du store problemer.

Huset skal males. Så er det vel ikke tegl udvendigt? (Her lægger man en teglstensoverligger ind). Er det af gasbeton, bruger man en armeret G-bjælke. Er det af træ eller et miskmask af sten og andet, er der sikkert lagt en jernprofil ind, f.eks. DIP 12, UNP 20, eller bare rundjern.

Når jern ruster, udvider det sig!!! Og hermed være sagt, brug aldrig rustent jern til indmuring. Og fritliggende jern ruster nemt. Mange gange kan årsagen være en utæt tagrende eller knækkede tagsten ved tagfoden.

Altså i gang med en reparation. Hvor stor en "højde" er der over vinduet, og hvad belaster ovenfra? Er det teglsten, skal der være flere skifter over overliggeren og som mures op i ren cementmørtel, således at der dannes en bjælke (med jernene i bunden). Ligger der en jernprofil, er der måske på den lagt et tagspær, hvor jernet så skal fordele belastningen til begge sider af muren/væggen af vinduet. Faktisk vil det være svært at oplægge et nyt jern med det eksisterende vindue isat, det bør tages ud, alt imens man prøver at understøtte murhullet på midten. Sten kan falde ned, træ skal nok blive der, men skal alligevel understøttes. Men måske bliver det nødvendigt at pille ret meget ned over vinduet for at få det til at hænge rigtigt sammen igen bagefter. Husk også vederlaget (det stykke jernet går ind over væggen på siden af vinduet). Det skal i dit tilfælde nok være 25 cm i begge sider.

Men, uha, pas godt på dig selv.
Venlig hilsen
Frej
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også