efterisolering af krybekælder med papiruld

I vores murermestervilla fra 1920'erne er krybekælderen af tidl. ejer efterisoleret med papiruld i 75 mm måtter fastholdt med trælister. Det er udført uden dampspærre, hvilket jeg har læst er okay med papiruld. Krybekælderen og huset som helhed er uden fugtproblemer. Kan nogen bekræfte, at løsningen uden dampspærre er okay - for jeg har ikke så meget lyst til at lave det om confused ? Er 75 mm tilstrækkeligt til at opnå en fornuftig isoleringsgrad? Hvis jeg gerne vil forbedre isoleringen ved at sætte fx 75 mm mere oven på det eksisterende, er det så en skidt idé at beholde det organiske materiale (trælisterne) til at fastholde det første lag, eller er det fint? Jeg forestiller mig at fastgøre det andet lag med 2 mm galvaniseret jerntråd fastholdt med kraftige clips.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa...

først vil jeg sige jeg intet kender til papir-uld.

Men har selv krybelælder og har efterisoleret til 200mm rockwool/isover
med 0.2 mm plastik som dampspærre lige under gulvbrædderne.

Men det er vidst ikke nok i følge de nye regler som vidst siger 300 mm
men check rockwools-side.
http://www.rockwool.dk/sw36164.asp her er noget om krybekældre.

men ikke noget om de nye krav.

De 150 mm lyder af for lidt..
Tak for svarene indtil nu.

Ja, 150 mm totalt vil ikke være så meget, men det er mest for at undgå, at det er for fodkoldt, ikke så meget for budgettet, da varmen jo mest, som Klaus siger, forsvinder opad. Desværre er der meget begrænset frihøjde i krybekælderen, så der er næppe plads til at arbejde med meget mere end et ekstra 75 mm lag, eller til nød 100 mm, som er de tykkeste måtter i papiruld, også af hensyn til ventilationshullerne, som ikke skal blokeres. Jeg har ikke meget lyst til at pille den nuværende isolering af og erstatte med dampspærre/mineraluld, selv om det muligvis er bedre. Det er arbejdet i en lav krybekælder simpelt hen for surt til.
Citat fra flemming_k

Hejsa...

.

Men det er vidst ikke nok i følge de nye regler som vidst siger 300 mm


De 150 mm lyder af for lidt..


sorry men nu skal, man jo lige skille fårene fra bukkene , her er jo tale om renovering og ikke nybygning og så er det vel op til folk selv om de vil følge de nye regler ikke sandt ??

når så det er sagt vil jeg da foreslå at du skifter alt den gamle isolering ud med nyt feks. rockwool, men jeg tror ikke du behøves mere end 100 mm for at fjerne den værste fodkulde og fodkulde kommer man aldrig væk fra, kun ved etablering af gulvvarme som så har andre udlemper.
besparelsen på varmeforbruget ved at gå fra 100 mm. til eks. 200mm. er efter min mening meget minimal, regn evnt selv efter på www.isolerselv.dk
tror det er noget med en forskel på 400 kr om året .

håber der var lidt brugbart selvom det var meget subjektivt.

venlig hilsen
kristian
rockwool.dk kan sende dig "den lille Lune" (håndværker bibelen) og den er gratis der står alle dine svar og så hvad der er lovligt

Tømreren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis