Maling af gulnede trævægge og lofter...

Hej derude,

Dette er situationen:
Vores nyindkøbte sommerhus fra 1981 har brædde/liste-vægge og lofter i fyrretræ. Der er den sædvanlige rille på ca. 1cm mellem brædderne. Brædderne ser ubehandlede ud, men jeg tror de har fået en gang lak i tidernes morgen.
Problemet er at vægge og lofter er blevet meget mørke og gule PÅNÆR der hvor der har hængt billeder. På de steder er træet stadig lyst.
Vi har netop bygget lidt om og har i den forbindelse fået nye listelofter i stuen. De benyttede brædder var ludbehandlede (hvid) fra fabrikken så man altså kan se knasterne og strukturen igennem. Vi synes det ser rigtig godt ud og vil gerne se om vi kan "lud"behandle det gamle træ.

MEN!!! Vi har set eksempler på "lud"behandling hvor resultatet er stribet, ujævnt og meget grimt. Hvis det ikke kan undgås, så vil vi hellere male med dækkende maling, selv om man så mister træ-look'et.

Altså min ide var følgende:

Prioritet 1:
1) Grundig vask af træværk
2) Shellak på knaster
3) Maling (1-2) gange med TripTrap Panelhvid eller Jotun Panel Antik el. lign

Prioritet 2:
1) Grundig vask af træværk
2) Shellak på knaster
3) 2x (!!) hvid grunding. (Hvilken grunding kan anbefales?)
4) 1-2x maling. (Hvilken glans og maling kan anbefales?)

Jeg har flg. spørgsmål:
1) Har nogen erfaring med Prioritet 1 ovenfor? Bliver det pænt og jævnt eller bliver det stribet og ujævnt? Hvor mange gange skal der males? Hvad med farveforskellen i træet der hvor der har hængt billeder? Kan den forskel dækkes?
2) Er der ikke risiko for (specielt i Prioritet 2) at malingen sprækker i rillerne mellem træet? Det er jo et sommerhus, så der er store temperatur/fugt-sving i løbet af året. Er det ikke bedst at male når træet er helt tørt, da rillerne da er bredest?
3) Hvis man nu først vælger Prioritet 1 og ikke er tilfreds med resultatet, kan man så bare udføre Prioritet 2 ovenpå med godt resultat?
4) Kan man SPRØJTEMALE ved begge løsninger??? Hvis ikke, hvad er så bedst? Rulle eller pensel (eller kombi)?

Pyha, det van en masse spørgsmål fra en LDS-amatør. Der må være mange andre derude med samme problemer i de (dyrt ) nyindkøbte sommerhuse. Som I kan forstå på mine spørgsmål er jeg bange for at vælge den forkerte løsning og derved "male mig selv ind i en krog". Jeg håber på mange svar.

På forhånd tak!!!

Jørgen
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål, men jeg får nok ikke det hele med så skriver du bare tilbage..

Skal ALTID vasket af i gulv rens..
Prioritet 1: Dette skal du IKKE gøre, det kan simpelthen ikke holde. Brug en normal gang lak med farve i, evt skibslak med glans 80/95..

Prioritet 2:
Mat slib gulvet, giv det en god spærre grunder (så skal du ikke bruge shellak) og mal det derefter med en god gang gulvlaks maling.
Jeg vil foreslå du bruger alkyd maling til gulv da det er mere hårdfør, men du skal bare være obs på lygten og husk at lufte ud i langtid. Hvis du vil ha det hvid så skal du bruge vand lak og ikke alkyd, alkyd går hen og gulner med tiden. Vand er nemmere at arbejde med og det lugter ikke. Jeg vil foreslå du går ind i en Sadolin og køber nogle lakker og grunder i deres grossist afdeling..
Jo højre glans jo mere blank bliver det, og jo stærkere der det..!

Du må endelig ikk sprøjte male det, da det ikke vil trække ordenligt ned i gulvet., jeg vil foreslå en meget meget glad rulle, og et godt langs skaft :-) Jeg vil så vidt muligt undgå at male i revner, da du vil oplevet at maling svulmer op, og så skal du til at slibe. Derfor synes eg at du skal oveveje at give det en god lak istedetfor.
Jeg har maliet vores spise gulv i vores hus (sort) blev super nice og der kan sagtens holde. Jeg valgte vand med glans 40, men dete gulv var af parket liggende og ikke gammeldags trægulv..

Håber du kan bruge noget af det, og skrive gerne igen..

Engang have mand, altid have mand :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også